Alfa Romeo kan stå foran en usikker fremtid.

Stellantis vurderer å selge Alfa Romeo - til Kina?

Stellantis må ta grep for å bedre lønnsomheten. Det spekuleres i om selskapet må ofre et bilmerke.

Publisert

«Kan noen av Stellantis-merkene bli et kinesisk bilmerke på samme måte som MG ble det – eller slik Volvo fikk kinesiske eiere?», spurte BilNytt.no på kommentarplass i august.

Nå er Alfa Romeos fremtid i spill, ifølge Bloomberg og flere andre medier:

Tross en global salgsvekst på 20 % i første halvår 2025, ble det bare solgt 33.020 Alfa Romeo – og nå skal Stellantis vurdere å selge merket.

Bloomberg skriver at kinesiske aktører er aktuelle kjøpere, og konsulentselskapet McKinsey skal være hyret inn for å vurdere alternativene.

Fra 29. september ble produksjonen av Alfa Romeo Tonale og Fiat Panda midlertidig stanset i Italia grunnet svak etterspørsel, og også i Frankrike pauses produksjonen.

Samtidig nærmer Giulia og Stelvio seg slutten av sin livssyklus.

Det nye elbilhåpet Alfa Romeo Junior – bygget på samme plattform som Fiat 600, Opel Mokka og Jeep Avenger – skal sikre veien videre.

Men Stellantis’ samarbeid med kinesiske Leapmotor vekker spørsmål om merkevarens fremtidige identitet.

I Norge er det ifølge OFV registrert 18 nye Alfa Romeo hittil i år, hvorav 17 er nye Junior.

Alfa Romeo Tonale.
Powered by Labrador CMS