BMW har fornyet selvtillit: - «Neue Klasse» er et skritt inn i en ny æra for oss og iX3 markerer startskuddet, sier BMW Norge-sjef Sindre Sandberg til BilNytt.no.

Forhandlere har blitt ordremottakere igjen: - Helt ekstrem interesse

Mange har allerede bestilt bilen usett. Denne uken har kunder fått se nye iX3 i Norge: - Dette er vår viktigste lansering, sier den norske importøren som skal levere store volum i 2026.

Publisert Sist oppdatert

BilNytt.no har de siste ukene hørt om BMW-forhandlere som har «gjenopplevd gode, gamle dager» med signering av nye ordre.

Mange kunder oppsøker nå forhandlerne for å kjøpe bil, allerede før de har sett den nye modellen.

- Det er mange, svarer BMW Norge-sjef Sindre Sandberg når han blir spurt om antallet bestilte biler.

- Hvor mange?

- Det er meget høy interesse for BMW iX3 i Norge, sier Sandberg, uten ønske om å være konkret på antall bestillinger. 

- Forhandlerne har gjort en kjempeinnsats med kundedatabasene sine og den interessen som har vært over lang tid.

- Vi startet Neue Klasse-reisen for mange år siden med flere konseptbiler som har vist frem elementer av det produktet vi ser i dag.

Denne uken viser den norske BMW-ledelsen frem iX3 i Atelie i ViaVika i Oslo, for presse og nærliggende BMW-forhandleres kunder.

Deretter tar importøren bilen med på en rundreise i Norge.

Det er første gang bilen vises i Norge. I september hadde modellen verdenspremiere under IAA-messen i München.

- Man må bak spakene for virkelig å få følelsen av bilen. Her handler det ikke bare om rekkevidde og ladekapasitet, men også materialteknologi, produksjonskonsept og følelsen man får som fører, sier BMW Norge-sjef Sindre Sandberg.

Vises frem hos seks forhandlere

Av landets 29 BMW-forhandlere, er det forhandlerne i Hamar, Trondheim, Ålesund, Bergen, Stavanger og Kristiansand som i dagene fremover får vise bilen til sine kunder.

- Det er en helt ekstrem interesse for bilen og dette eksemplaret skal også vises i de nordiske landene, så det er disse lokasjonene vi får til logistikkmessig, sier Sandberg.

- Det er samtidig områdene med størst nedslagsfelt.

BMW selges hos Bilia, Hedin Automotive (tidligere Bavaria), Sulland og Jæger.

Etter det BilNytt.no erfarer skal BMW-forhandlerne levere ut 1.000 biler allerede før sommeren neste år, og 4.000 biler i andre halvår 2026.

Det vil i så fall bety et volum på hele 5.000 biler neste år.

Ved årsslutt i 2022, da BMW iX hadde feid inn i norske hus og hytter, var millionbilen den fjerde mest solgte bilmodellen i landet, med 4.252 leverte eksemplarer.

Nye iX3 ble vist frem blant advokat-og private equity kontorer i ViaVika.

Tilbake i 2021 ble det hvisket om rekordmange forhåndsbestillinger.

Sakket akterut

BMW ble Norges fjerde største bilmerke i 2022.

Nå klatrer BMW igjen på listene:

BMW er nummer fem på merkestatistikken og har en volumvekst på hele 41,5 % sammenlignet med i fjor.

Med 6.555 nye BMW hittil i år er markedsandelen på 5,8 %.

Modellen iX1 er bestselgeren i år, for tiden landets 13. mest populære bilmodell.

- Hva er ambisjonene for BMW det kommende året?

- Vi er litt varsomme med å si for mye om det, men med den modellporteføljen vi både tilbyr i dag, og ikke minst det vi har på vei, er vi optimistiske om hva som venter, sier Sandberg.

- Henger «Neue Klasse»-teknologien med i konkurransen mot teknologien fra de kinesiske bilene?

- Vi har stor tillit til hva vi produserer, og responsen har vært enormt positiv. Vi følger naturligvis med på hva som rører seg av andre teknologier, men vi føler oss veldig trygge på at det vi lanserer her, det er en gamechanger, sier han.

Innen 2027 vil det avdukes en hel rekke nye og oppdaterte modeller innenfor «Neue Klasse».

- Vi kommer til å se mer til BMW i3 – en sporty sedan – i løpet av 2026, sier Sandberg.

BilNytt.no er kjent med at også stasjonsvognutgaven av nye BMW i3 er rett rundt hjørnet.

Selv om BMWs første modell i «Neue Klasse»-satsingen ikke tilbyr verken luftfjæring eller bakhjulsstyring – funksjoner som konkurrenten Mercedes-Benz GLC kan skilte med, er BMW-sjef Sindre Sandberg trygg på egen fjæringsløsning og styredynamikk.

Har ikke luftfjæring

Sandberg trekker frem systemet «Heart of Joy», som ikke nødvendigvis er noe som har skapt så voldsom blest, men som han mener er viktig for kundene.

- Det er en ny måte å inkorporere alle førerstøttesystemene i én plattform. Der hvor det tidligere var ulike enheter som styrte for eksempel traction control, bremser og regenerering, samles nå alt i én hjerne, utviklet internt hos BMW.

Teknologien til tross, BMWs førstefødte i «Neue Klasse» har hverken luftfjæring eller bakhjulsstyring, som konkurrenten Mercedes-Benz GLC har.

- Er ikke det en ulempe?

- Vi føler oss veldig trygge på at fjæringsløsningen og styredynamikken i bilen skal oppleves i tråd med våre ambisjoner for kjøredynamikk.

Powered by Labrador CMS