Rover: Sterkere enn noen gang!

Engelsk bilindustri er oppegående og sterkere enn på mange år, og Rover er største aktør. Etter noen magre år har Rover reist seg, delvis med hjelp fra Honda, men som du vil se står de også trygt på egne ben. Når BMW Norge når har tatt opp importen av Rovers biler, blir de også importør for Range Rover og Discovery.

Publisert
PRØVEKJØRT: Engelsk bilindustri er oppegående og sterkere enn på mange år, og Rover er største aktør. Etter noen magre år har Rover reist seg, delvis med hjelp fra Honda, men som du vil se står de også trygt på egne ben. Når BMW Norge når har tatt opp importen av Rovers biler, blir de også importør for Range Rover og Discovery.BIL 1 - 1996.Fortsatt Honda-samarbeideRover vil forsatt være avhengig av Honda noen år fremover. 5-dørs Honda Civic og Rover 400 er ferske modeller, og Rover 600 og Honda Accord er også modeller som vil gå noen år til. Fem modellserierRover har også utviklet en ny dieselmotorserie bestående av to motorer, en 85-hester med mekanisk direkteinnsprøyting og turbo, en 105-hester med elektronisk direkteinnsprøyting og turbo. Det er for øvrig denne motoren Honda nå tar i bruk i Accord diesel.Tvers gjennom britiskMed en lengde på like under fire meter går Rover 200 rett inn i konkurranse med Golf, Astra, 306 og Corolla for å nevne noen. Det er ikke lagt vekt på at Rover 200 skal virke stor. Det runde karosseriet gjør heller at den virker mindre enn målene tilsier. Plassutnyttelsen er god, men dette er ikke en bil som vil bli lagt merke til for ekstrem plassutnyttelse.1,4-liters motorRover 200 vil bli levert med motorer fra Kserien. For Norge er det i første omgang den spreke 1,4-literen med 103 hk som er aktuell, men det finnes også en 1,6-liter med 111 hk. 1,8-literen med variable kamaksler og 145 hk finnes i Rover 200Vi, og for dieselmarkedet er både 85- og 105-hesteren tilgjengelig i kombinasjon med henholdsvis tre og fem dører.Sportslig karakterEn kjapp prøvekjøring av en 216 Si avslørte et sportslig avstemt chassis. De tverrgående skjøtene på de italienske motorveiene syd for Genova var merkbare, men en tur på en skrøpelig grusvei avslørte at hjulopphengene henger skikkelig godt med når de får jobbe hver for seg.Sterk dieselmotorJeg rakk også en kort tur i en femdørs 220 SD, den med 105-hester. Denne motoren føles ikke like kvikk som for eksempel Volkswagens TDi motor på 1,9 liter, men den går mer stille og rolig, og med 210 Nm dreiemoment var bakkene ingen utfordring. Selv om 220 SD er noe tyngre over forakselen enn 216 og understyrte litt mer, er den overbevisende lettkjørt på svingete og smale veier.The Rover LookSelv om nye modeller skal ha "the Rover look", vil de ikke bli blåkopier av Rover 200. Noen av uttrykksformene i 200 er hentet fra 400 og 600, men hovedpoenget for Rover er å gi hver modell en klar Roveridentitet, men likevel en identitet som passer i den klassen modellen skal konkurrere i. DETTE ER ROVER 200, 400 OG 600:

214Si 3d/5d

414i 5d

416i 5d

620 Si

620 Ti

Sylindervolum:

1396 ccm

1396 ccm

1589 ccm

1997 ccm

1994 ccm

Boring x slag:

75 x 79 mm

75 x 79 mm

80 x 79

85 x 88 mm

84,5 x 89 mm

KW(hk)/omdr.:

76(103)/6000

76(103)/6000

82(111)/6000

96(131)5400

147(200)/6000

Nm/omdr.:

127/3000

127/3000

145/3000

178/4800

240/2100

Dekk:

175/65HR14

175/65TR14

185/60HR14

185/65HR15

205/50ZR16

Lengde:

397,3 cm

432,0 cm

432,0 cm

465,0 cm

465,0 cm

Bredde:

168,8 cm

170,0 cm

170,0 cm

172,0 cm

172,0 cm

Høyde:

141,9 cm

139,0 cm

139,0 cm

138,0 cm

138,0 cm

Akselavstand:

250,2 cm

262,0 cm

262,0 cm

272,0 cm

272,0 cm

Bagasjevolum:

304 l. (VDA)

380 l. (VDA)

380 l. (VDA)

450 l.(VDA)

430 l.(VDA)

Vekt:

985 kg

1120 kg

1120 kg

1290 kg

1355 kg

Aks. 0-100 km/t:

10,7 sek.

11,0 sek.

10,0 sek.

10,2 sek.

8,0 sek.

Toppfart:

185 km/

185 km/t

190 km/t

201 km/t

<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0p

Rover
Rover
Powered by Labrador CMS