Engelsk bilindustri er oppegående og sterkere enn på mange år, og Rover er største aktør. Etter noen magre år har Rover reist seg, delvis med hjelp fra Honda, men som du vil se står de også trygt på egne ben. Når BMW Norge når har tatt opp importen av Rovers biler, blir de også importør for Range Rover og Discovery.
PRØVEKJØRT: Engelsk bilindustri er oppegående og sterkere enn på mange år, og Rover er største aktør. Etter noen magre år har Rover reist seg, delvis med hjelp fra Honda, men som du vil se står de også trygt på egne ben. Når BMW Norge når har tatt opp importen av Rovers biler, blir de også importør for Range Rover og Discovery.BIL 1 - 1996.Fortsatt Honda-samarbeide Rover vil forsatt være avhengig av Honda noen år fremover. 5-dørs Honda Civic og Rover 400 er ferske modeller, og Rover 600 og Honda Accord er også modeller som vil gå noen år til. Fem modellserier Rover har også utviklet en ny dieselmotorserie bestående av to motorer, en 85-hester med mekanisk direkteinnsprøyting og turbo, en 105-hester med elektronisk direkteinnsprøyting og turbo. Det er for øvrig denne motoren Honda nå tar i bruk i Accord diesel.Tvers gjennom britisk Med en lengde på like under fire meter går Rover 200 rett inn i konkurranse med Golf, Astra, 306 og Corolla for å nevne noen. Det er ikke lagt vekt på at Rover 200 skal virke stor. Det runde karosseriet gjør heller at den virker mindre enn målene tilsier. Plassutnyttelsen er god, men dette er ikke en bil som vil bli lagt merke til for ekstrem plassutnyttelse.1,4-liters motor Rover 200 vil bli levert med motorer fra Kserien. For Norge er det i første omgang den spreke 1,4-literen med 103 hk som er aktuell, men det finnes også en 1,6-liter med 111 hk. 1,8-literen med variable kamaksler og 145 hk finnes i Rover 200Vi, og for dieselmarkedet er både 85- og 105-hesteren tilgjengelig i kombinasjon med henholdsvis tre og fem dører.Sportslig karakter En kjapp prøvekjøring av en 216 Si avslørte et sportslig avstemt chassis. De tverrgående skjøtene på de italienske motorveiene syd for Genova var merkbare, men en tur på en skrøpelig grusvei avslørte at hjulopphengene henger skikkelig godt med når de får jobbe hver for seg.Sterk dieselmotor Jeg rakk også en kort tur i en femdørs 220 SD, den med 105-hester. Denne motoren føles ikke like kvikk som for eksempel Volkswagens TDi motor på 1,9 liter, men den går mer stille og rolig, og med 210 Nm dreiemoment var bakkene ingen utfordring. Selv om 220 SD er noe tyngre over forakselen enn 216 og understyrte litt mer, er den overbevisende lettkjørt på svingete og smale veier.The Rover Look Selv om nye modeller skal ha "the Rover look", vil de ikke bli blåkopier av Rover 200. Noen av uttrykksformene i 200 er hentet fra 400 og 600, men hovedpoenget for Rover er å gi hver modell en klar Roveridentitet, men likevel en identitet som passer i den klassen modellen skal konkurrere i. DETTE ER ROVER 200, 400 OG 600: