Peugeot fornyer 208

Tre år etter lanseringen foretar Peugeot en oppgradering av 208. Sikkerhet og effektivitet er viktige stikkord.

Publisert

Den kompakte kombikupeen er Peugeots bestselger og en viktig aktør i det såkalte B-segmentet som utgjør nærmere 30 prosent av totalmarkedet i Europa. Friskere farger, LED baklys og mer tilgjengelig sikkerhetsutstyr skal vekke ny interesse blant kundene.

Ellers er de kosmetiske endringene i eksteriøret så små at selv en eier av dagens 208 nok vil ha problemer med å se hva som er nytt.

Interiøret er også frisket opp, men fortsatt basert på Peugeots i-Cockpit som innebærer minimalt med knapper, et meget lite ratt, head-up display og en stor berøringsskjerm, der de fleste innstillinger foretas, øverst på dashbordet.

Fargerik
Nye 208 tilbys i 13 forskjellige lakkfarger, deriblant den knalloransje på utstillingsbilen. Nytt trimnivå er GT Line for de som ønsker et sporty uttrykk uten å måtte velge stor motor.

Park Assist har stått på programmet siden 208 kom på markedet, men nå kan kundene også velge nytt sikkerhetsutstyr som Active City Brake (som hindrer kollisjoner i hastigheter inntil 30 km/t) og ryggekamera.

Nytt er også Mirror Screen som lar deg «speile» smarttelefonen på bilen berøringsskjerm.

Euro 6-klar
En 1,6-liters dieselmotor tilbys i tre forskjellige effekter med 75, 100 eller 120 hestekrefter – den minste med et snittforbruk på 0,3 l/mil tilsvarende et CO2-utslipp på 79 gram per kilometer. En ny sekstrinns automatkasse blir tilgjengelig.

Minste bensinmotor er en 1,0-liter med 68 hk. Det fins 1,2-litere med 82 og 110 hestekrefter. De som ønsker en sprekere 208 kan velge en GTi eller den enda heftigere GTi by Peugeot sport med 1,6-litere på henholdsvis 165 og 208 hk.

Salget av den «nye» 208-modellen starter i juni.

Powered by Labrador CMS