BMW 320i Cabriolet
Foto: Trygve Bæra
BMW 320i Cabriolet
Foto: Trygve Bæra
BMW 320i Cabriolet
Foto: Trygve Bæra
BMW 320i Cabriolet
Foto: Trygve Bæra
BMW 320i Cabriolet
Foto: Trygve Bæra
BMW 320i Cabriolet
Foto: Trygve Bæra
BMW 320i Cabriolet
Foto: Trygve Bæra
BMW 320i Cabriolet
Foto: Trygve Bæra

Ikke bare for entusiastene

Den mest forlokkende cabrioletsesongen er på hell for denne gang, men med foldetak av stål er BMW 320i Cabriolet en helårsbil for flere enn entusiastene.

Publisert Sist oppdatert

Hva slags bil er dette?

Med 320i får du en relativt rommelig og forholdsvis komfortabel cabriolet med nydelige kjøreegenskaper – under visse forutsetninger som du ser nedenfor.

Statusfaktoren er til stede i tilstrekkelig grad til at naboen kan bli misunnelig, men samtidig er dette en bil som er sosialt akseptert i brede lag av folket.

Ståltak betyr at lydnivået inni bilen er tilnærmet likt med en coupé eller sedan når du ikke kjører åpent. Det tredelte taket folder seg pent sammen og legger seg i bagasjerommet i løpet av 20 sekunder, men vær klar over at det reduserer bagasjevolumet fra 350 til 210 liter.

Motoriseringen er solid, men ikke ekstrem. Med 170 hester under panseret, har du en ekvipasje som gir nok fraspark til at du får tilfredsstilt ”normale behov” for sportslig kjøring.

Søker du noe ut over dette, må du gå opp ett eller to hakk. Med 330i får du 102 hester mer, 3,1 sekund raskere akselerasjon fra null til hundre – og nesten 310.000 kroner mindre på sparekontoen.

Hvordan er den?

Det er ikke mange biler på dette prisnivået som hamler opp med 3-serien når det gjelder kjøreegenskaper.

Når du velger automatgear øker du kjørekomforten, men det går til en viss grad på bekostning av den sportlige følelsen du får ved å beholde full kontroll på gearsjaltingen selv.

At automaten også går på bekostning av prestasjonen, gir seg mindre utslag, for akselerasjonen fra null til hundre øker bare fra 9,1 til 9,8 sekunder.

Det er en kjent sak at dekkvalg og kjøreegenskaper henger sammen, til en viss grad. En tommelfingerregel er at dess lavere dekkprofil, jo mer sportslige kjøreegenskaper får bilen – men at det som regel går ut over komforten.

Her på vår testbil, som står på 30-profil dekk på 19-tommers felg, har dette ”tippet over”, slik at kjøreegenskapene skjemmes av irriterende sporing på slitt asfalt.

Samtidig blir det ikke så mye igjen av komforten, for de tynne ”lissene” av gummi makter ikke å absorbere de slag og ujevnheter som finnes nesten over alt på normal, norsk landevei.

I basisversjon, som betyr 513.000 kroner med manuelt gear og 542.000 med automat, kan vi ikke påstå at utstyrsnivået er imponerende. Bruksverdien – og ikke minst bruktbilinteressen – øker etter hvert som du krysser av for en del snacks når du bestiller bilen som ny.

Både parkeringssensorer, cruise control, klimaautomatikk og vindskjerm bør høre med.

Sistnevnte koster 2870 kroner, og bør egentlig være obligatorisk i en cabriolet fordi den i betydelig grad øker gleden, les komforten, ved at den fjerner det meste av turbulens og trekk bakfra.

Den største enkeltposten av ekstrautstyr på vår testbil er ”M Sportspakke” til 33.100 kroner.

Bør jeg kjøpe en?

Er du ute etter en cabriolet, er dette en av de som gir deg de beste kjøreegenskapene – forutsatt at dekkvalget ikke tipper over.

Hvis du ikke vil beholde bilens standarddimensjon, som er 225/45 R17, kan du strekke deg til 40-profil dekk på 18-tommers felg som sørger for nydelige kjøreegenskaper, samtidig som du beholder komfort nok til å nyte turen på alle måter.

3-serie cabriolet er også relativt rommelig – den byr ikke på god plass, i hvert fall ikke i baksetet – men den er rommeligere, og mer luksuriøs, enn for eksempel Peugeot 308 CC og Renault Megane CC. De tradisjonelle BMW-konkurrentene, Audi A5 og Mercedes CLK, har kalesje i stedet for automatisk hardtop.

Klarer du deg med en mindre cabriolet, men samtidig gjerne vil beholde noe av luksuspreget, har du to alternativer i Audi A3 og BMW 120i.

Powered by Labrador CMS