Chrysler 300M: Holder kursen

300M er årets viktigste Chrysler-nyhet. Ikke det at den kommer til å toppe salgsstatistikken, men den viser hvilken kurs Chrysler har staket ut.

Publisert

300M
300M

Først publisert i BIL 4 - 1998.

Chrysler står i en særstilling blant de tre store amerikanske bilprodusentene. Mens både General Motors og Ford har egne produsenter som tar seg av eksportmarkedene, må Chrysler dekke både Asia og Europa med produkter fra egen stall. Ved å bruke Chrysler som merke, men plukke godbiter fra Plymouth og Dodge og med Jeep på 4WD-markedet, har de likevel relativt stort spillerom.

Under pressekonferansen ved årets Detroit-utstilling fortalte styreformann i Chrysler Corporation, Robert J. Eaton, at Chrysler ikke vil utvikle modeller som er skreddersydd enkelte eksportmarkeder. Det betyr at vi ikke vil få se en Chrysler spesielt utviklet for Europa. 300M, som blir Chryslers nye flaggskip på eksportmarkedene, er derfor ikke utviklet spesielt med tanke på et bestemt marked, men Robert J. Eaton legger heller ikke skjul på at dette er en modell som er spesielt tilpasset eksport og skiller seg fra de andre modellene i Chryslers LHS-familie.

Fem meter lang
Et av problemene de opplevde med Chrysler Vision og den forrige Chrysler LHS og New Yorker, var at bilene rett og slett var for lange. Europa og Asia trenger kortere biler, ikke bare for lettere å kunne parkere på gata, men også for å få plass i normale garasjer. 300M er derfor 24 cm kortere enn New Yorker og 9 cm kortere enn Vision. Sammenlignet med de andre modellene i den nye LHS-serien – Chrysler LHS og Concorde samt Dodge Indrepid – er 300M 25 cm kortere.

Ved å ta utgangspunkt i en felles plattform, men utvikle en egen modell for eksport, har Chrysler greid å holde kostnadsnivået i sjakk. Europeisk smak koster mer enn amerikansk, og du vil ikke finne samme vektlegging på detaljer i de øvrige LHS-modellene som du finner i 300M.

Et av områdene Chryslers utviklingsteam har jobbet intenst med, er støydemping. Støydemping må være med helt fra bunnen av, hele karosseriet må utvikles slik at støy ikke forplanter seg eller oppstår i form av egensvingninger og da spesielt på store karosseriflater. 300M-karosseriet har fått vesentlig bedre støydempingsegenskaper ved at det er brukt mer "ribber" som gir støtte til store flater og ved at det etter lakkering sprøytes inn skum i både A-, B- og C-stolpene.

Større bruk av forsterket stål samt bruk av paneler med varierende tykkelser, gjør at stabilitet og kollisjonssikkerhet er forbedret. Fordørene består for eksempel av tynne plater i bakkant og tykke i forkant, noe som er oppnådd ved at platene sveises sammen med laser. Samme teknikk er også bruk i rammevangene på hver side av motorrommet for på den måten bedre å kunne kontrollere deformasjonen.

Europeiske kjøreegenskaper
Kjøreegenskapene har det vært liten grunn til å klage på tidligere, og 300M har fått videreutviklede hjuloppheng. En prøvekjøring på Chryslers testanlegg utenfor Phoenix avslørte meget tillitvekkende kjøreegenskaper. Støtdempere, fjærer og krengningsstabilisatorer er fastere enn det som er vanlig for det amerikanske markedet, og det oppsettet vi får som standard i Europa, blir solgt som "Performance package" i USA. Også hjulopphengene er ekstra isolert, blant annet ved å bruke en ny type foringer som har samme har samme stabilitet som de gamle, men som er vesentlig mykere og demper vibrasjoner bedre. Også de øvre fjærbenfestene har fått ekstra påkostet isolering.

I Norge vil 300M komme med en nyutviklet 2,7-liters V-sekser med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke og fire ventiler pr sylinder. Den nye motoren er 25% sterkere og har 10% lavere forbruk enn motoren den erstatter. Det er lagt stor vekt på å redusere servicebehovet. Chrysler hevder at tennpluggene skal holde i 10 år, og at tenningssystemet bare trenger ettersyn hver 160.000 km! 2,7-literen yter 200 hk og gir 255 Nm dreiemoment. Variabelt innsugningssystem og nålelagret oppheng av vippearmene, er detaljer som bidrar til jevnere effekt og lavere indre friksjon.

Den nye 3,5-liters V-sekseren er bygd rundt samme aluminiumblokk som 2,7-literen, men har en overliggende kamaksel pr sylinderrekke . Med 251 hk og 340 Nm er den merkbart sprekere enn 2,7-literen, og jeg vil tro den står seg godt mot de amerikanske V-åtterne som er dens konkurrenter. 3,5-literen er foreløpig ikke aktuell for Norge.

Silkemyke V-seksere
Begge V-sekserne går silkemykt og passer 300M utmerket når det gjelder komfort. Det er vanskelig å vurdere støynivået på ukjente veier, spesielt når det stort sett er hjulstøy det er snakk om, men førsteinntrykket etter å ha kjørt 300M 2.7 på amerikanske veier er positivt. Chrysler har tatt signalene fra Europa på alvor og akkurat støy er et område det er tydelig at de har jobbet med.

Komforten preges ellers av nokså fast fjæring og demping, klart tilpasset Europa. Det betyr nokså skarpe kjøreegenskaper og god komfort på normal veistandard.

Også i materialvalg og interiørutforming har nok Chryslers designere gløttet til Europa. Finishen på eksteriør og interiør er bedre enn på noen annen seriebil fra Chrysler så langt. Interiøret er rommelig og velutrustet. Klimaanlegg, elektrisk regulering av sete med programmering styrt av sentrallåsen, 240 Watts forsterker og 9 høyttalere, ABS og antispinnregulering er standard, mens skinninteriør og soltak kommer som ekstrautstyr.

Europeiske konkurrenter
Chrysler har sett ut Mercedes E-Klasse, BMW 5-serie og Audi A6 som de viktigste europeiske konkurrentene på markeder utenfor Tyskland, men tar vi med Tyskland finnes også Honda Legend, Lexus GS300, Lancia Kappa, Saab 9-5 og Volvo S90 på listen over aktuelle konkurrenter.

Chrysler 300M er først og fremst amerikansk, og har et design som skiller den klart fra konkurrentene. Et design som i følge Chrysler også vil bli ført videre til nye Neon og Stratus, biler som i større grad enn tidligere er tilpasset eksport. Blant annet har Chrysler aldri kjørt et så omfattende testprogram i vindtunnel som de har gjort med 300M.

Med 300M – og prototypene av Neon -99 som virret rundt på testanlegget i Arizona – viser Chrysler at de tar eksportmarkedene på alvor. Derfor er 300M mer enn bare en ny Chrysler. Den viser også hva vi kan forvente oss når det er duket for ny Neon.

DETTE ER CHRYSLER 300M:

Lengde: 502,3 cm. Bredde: 189,2 cm. Høyde: 142,2 cm. Akselavstand: 287,0 cm. Sporvidde f/b: 157,3/156,4 cm. Bagasjeromvolum: 476 l.

Powered by Labrador CMS