-
Daglig leder
Møller Bil Øst AS
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Konklusjon
Renault er dristige når de lanserer en bil hvor designen står så sterkt i forgrunnen at det går ut over praktiske bruksegenskaper. Til tross for sjenerøse utvendige mål byr Mégane på mindre plass til både passasjerer og bagasje enn både Astra og 307. Til gjengjeld byr Renault oss en bil som er state-of-the-art når det gjelder sikkerhet, i hvert fall ifølge dem selv. Når det gjelder aktiv sikkerhet er det ingen grunn til ikke å stole på dem. Kjøreegenskapene er gode og bremsene har bitt, men elektronisk stabilitetskontroll burde vært standard og ikke kostet 10.000 kroner. Når det gjelder passiv sikkerhet har Mégane et høyt utstyrsnivå, og i femdørsutgaven er åtte kollisjonsputer standard. Det er ingen tvil om at Mégane har et høyt sikkerhetsnivå, et nivå konkurrentene vil matche når de kommer med nye modeller. Men per i dag er dette sannsynligvis den sikreste bilen du kan kjøpe i denne klassen. Spørsmålet er bare om du liker designen og er villig til å akseptere dens negative sider.
Peugeot 307 er sammenlignet med Mégane nokså konservativ i de fleste henseender, med unntak av storbilfølelsen som den fortsatt er ledende på i denne klassen. Den ligger litt etter på kjøreegenskaper og komfort, men det er minimalt og veies etter vår mening opp av at den rett og slett er rommeligere, og sånn sett mer praktisk i bruk.
Astra bærer preg av at den er på slutten av livssyklusen, og Opel burde tatt noen grep for blant annet å bedre den aktive sikkerheten. Blant annet henger ikke Astra med de beste når det gjelder bremseegenskaper. Forskjellen i denne testen er riktignok litt større enn nødvendig på grunn av at Astra var utstyrt med dårligere dekk enn de to franske konkurrentene, men likevel. Når det gjelder de praktiske egenskapene henger Astra meget godt med, og den er rommelig og komforten holder også mål. Og det er ingen grunn til å skygge unna Sportsunderstellet, det er faktisk svært godt balansert.
En får fortsatt ikke i både pose og sekk og valget er den enkeltes: Form eller funksjon?
Testerne sier...
Njål Hagen, 36: 307 er mitt førstevalg, den er lettkjørt i bytrafikken og behagelig på landeveien. Jeg sitter høyt og har god oversikt over trafikken. Mégane blir for trang både i baksetet og bagasjerommet. Astra har de beste kjøreegenskapene, men den blir for traust for meg.
Øivind Skar, 45: Peugeot 307 får flest poeng av meg, men følges tett av Mégane. 307 vinner på storbilfølelsen og tilstrekkelig baksete- og bagasjeplass. Renault har vektlagt form framfor funksjon for tungt. Bagasjerommet blir snaut, særlig for barnefamilier. Men Mégane balanserer komfort og kjøregenskaper godt, dens design vekker oppsikt, og bilen har nyskapende sikkerhetselementer. Til tross for alderen holder Opel Astra bra følge.
Kjell Magne Aalbergsjø, 47: Det må bli Mégane. Den er frekk i designen, har ikke klassens beste kjøreegenskaper, men komforten tatt i betraktning er dette meget bra. Utstyrsnivået er bra og jeg ville plusse på stabilitetskontrollen. Bagasjerommet er lite, men vi får heller pakke tettere. 307 er en nydelig bil, men virker litt gammel etter å ha kjørt Mégane. Det samme gjelder Astra, selv om dette er den beste Astra 1.6 jeg noen gang har kjørt.
LES VIDERE:
- Renault Mégane
- Peugeot 307
- Opel Astra- Priser og tekniske data