Peugeot 307 SW: Gaper høyere

Med en solid ansiktsløfting som inkluderer ny kjeft, fremstår 307 SW som ferskvare. Mellomstore stasjonsvogner med dieselmotor er etterspurte i markedet.

Publisert Sist oppdatert

Peugeot 307 SW

Først publisert i BIL 12 - 2005.

Med en sjetteplass på modellstatistikken over de mest solgte nye bilene
i Norge så langt i år, er Peugeots bestselger godt synlig i landskapet, men må likevel se de naturlige konkurrentene Corolla, Golf og Focus foran seg på listen. Nå har bilen fått ny drakt, og selv om ferskvare alltid får økt oppmerksomhet er det vel lite sannsynlig at 307 klarer å klatre på listen i løpet av høsten – til det er konkurrentene for skarpskodde. Utvendig er slektskapet til 407 nå tydelig markert, med den “aggressive haikjeften som er myket opp av to runde hjørnetenner, det vil si tåkelys, i underkjeven. Baklyktene er også nye, nå med liksomdiodelys, hvor glasset har fått “diode-effekt”, men det skjuler vanlige pærer. Innvendig er ansiktsløftingen knapt synlig, det dreier seg om detaljer, men tosone klimaanlegg hører nå med til standardutstyret.

Bortsett fra at de mest langbente av oss gjerne hadde sagt ja takk til litt lengre sitteputer, byr egentlig 307 på eksemplarisk sittestilling. Venstrefoten finner en behagelig fothviler, høyrebenet har god sidestøtte mot midtkonsollen og det er god sidestøtte i seteryggen. Kombinert med høydereguleringen i førersetet og fireveis regulering av rattet, er det en grei sak å finne en sittekomfort som tåler en langtur.

Hvis du trives med mye lys og romfølelse i kupéen, er 307 SW et funn. Det 1,4 kvadratmeter store panoramataket i splintsikkert, laminert glass oppfattes som en forlengelse av frontruta. Glasstaket er laget av varmedempende glass som skal reflektere 90 prosent av solstrålene, men på solfylte dager kan det likevel bli for mye av det gode, så et elektrisk betjent deksel, som er skjult i taket, kjøres raskt på plass ved hjelp av en bryter mellom setene.

PSA-gruppens HDi-motorer er velprøvde, og 1,6-literen – her i versjonen som yter 109 hk – er både kjapp nok til normal kjøring og har et dreiemoment som tåler fullastet bil. Dreiemomentet er forøvrig “dopet ved fullt gasspådrag, i form av en overboostfunksjon.

307 trives best på god vei, det er på slikt underlag den virker å være både større og mer komfortabel enn kompaktklassebiler normalt er. På ujevn vei jobber hjulopphenget mer anstrengt, det er spesielt torsjonsbakakselen som ikke henger helt med. Hjulopphenget slår hardt og hørbart samtidig som hjulene har litt problemer med å holde kontakten med veien. På grov asfalt er det noe romlestøy fra hjulene, men generelt kan 307 vise til et akseptabelt lavt støynivå.

Peugeot 307 SW 1.6 HDI 109:
Pris:
kr. 300.055,-
Motor: 4-sylindret diesel-rekkemotor. 1560 ccm. 80 kW (109 hk) v/4000 o/min. 240/260* Nm v/1750/2000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 443 x 176 x 158 cm. Akselavstand: 270,8 cm. Egenvekt m/fører: 1492 kg. Tillatt totalvekt: 2000 kg.
Dekk: 205/55VR16.
Bagasjerom: 559-1539 liter (VDA).
Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 13,5 sek
Toppfart: 183 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,50 l/mil
CO2-utslipp: 131 g/km
*overboost ved fullt pådrag.

Powered by Labrador CMS