Peugeot 308 CCFoto: Knut Moberg d.e.
Peugeot 308 CC
Foto: Knut Moberg d.e.
Peugeot 308 CCFoto: Knut Moberg d.e.
Peugeot 308 CC
Foto: Knut Moberg d.e.
Peugeot 308 CCFoto: Knut Moberg d.e.
Peugeot 308 CC
Foto: Knut Moberg d.e.
Peugeot 308 CCFoto: Knut Moberg d.e.
Peugeot 308 CC
Foto: Knut Moberg d.e.
Peugeot 308 CCFoto: Knut Moberg d.e.
Peugeot 308 CC
Foto: Knut Moberg d.e.
Peugeot 308 CCFoto: Knut Moberg d.e.
Peugeot 308 CC
Foto: Knut Moberg d.e.
Peugeot 308 CCFoto: Knut Moberg d.e.
Peugeot 308 CC
Foto: Knut Moberg d.e.
Peugeot 308 CC
Peugeot 308 CC

Peugeot 308 CC
Peugeot 308 CC

Peugeot 308 CC
Peugeot 308 CC

Peugeot 308 CC
Peugeot 308 CC

Peugeot 308 CC
Peugeot 308 CC

Peugeot 308 CC
Peugeot 308 CC

Peugeot 308 CC
Peugeot 308 CC

Peugeot 308 CC
Peugeot 308 CC

Peugeot 308 CC
Peugeot 308 CC

Peugeot 308 CC
Peugeot 308 CC

Peugeot 308 CC
Peugeot 308 CC

Peugeot 308 CC
Peugeot 308 CC

Peugeot 308 CC
Peugeot 308 CC

Peugeot 308 CC
Peugeot 308 CC

Peugeot 308 CC
Peugeot 308 CC

Peugeot 308 CC
Peugeot 308 CC

Peugeot 308 CC
Peugeot 308 CC

Peugeot 308 CC
Peugeot 308 CC

Peugeot 308 CC
Peugeot 308 CC

Peugeot 308 CC: Mest for sommerbruk

Nye Peugeot 308 CC er tøffere og mer komfortabel enn sin forgjenger. En av nyhetene er varme i nakken.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke mange forunt å møte våren med vind i håret og taket nede.

Men Peugeot har gjort cabriolet mindre eksklusivt med sine CC-modeller.

At Norge ikke er skapt for åpne biler, spiller ingen rolle. Ei heller at en cabriolet på mange måter er upraktisk med trangt baksete, begrenset bagasjeplass, ingen muligheter for å kjøre ski og staver inne i bilen. Selv med hardt tak over hodet, er den primært en sommerbil. For godværsdager med fuglekvitter, godlukt og medvind.

Cabriolet har tradisjonelt gitt status, men om noen har bidratt til å gjøre biltypen mer folkelig, så er det Peugeot. Da de lanserte 206 CC i år 2000, var det bare to biler i samme klassen. I dag er det 16.

I år 2000 var åpen bil så eksklusivt at man måtte ha gullkort for å eie den. Peugeot satset på store volum og lave priser – og jekket derfor biltypen mange hakk ned. Først gjennom 206/207 – senere også 307/308.

Ikke nødvendig å heve stemmen

Når Peugeot denne våren lanserer sin nye 308 CC, er det særlig lagt vekt på økt komfort. Man har med alle midler forsøkt å fjerne alle åpne bilers store ”Nei’er”: trekk, turbulens, kulde og ikke minst støy.

I den nye modellen er det mulig å føre en helt normal samtale mellom de to i forsetene uten å heve stemmen. Selv når man kjører i 80 til 100 km/t, kan man snakke dannet og normalt sammen. Man kan høre på radioen uten at man dermed må ha volum som på et rullende diskotek. Det er satt opp vindavviser bak forsetene som effektivt hindrer turbulens, og ikke minst nakketrekk.

I nakkestøttene er det lagt inn varmedyser som gjør at hode og nakke får tilført varme, og det skal hindre alt fra forkjølelse til det som kjennetegner de mest ihuga cabrioletelskerne. Nemlig at de hele sommeren går med et lite snev av snufsing og antydning til forkjølelse.

Åpen på 20 sekunder

Coupé og cabriolet i en og samme bil gjør 308 CC til en helt grei helårsbil. Taket er vinterisolert, og ved å trykke på en knapp mellom forsetene går taket opp og ned, til og fra bagasjerommet. At mer enn 1/3 av bagasjeplassen dermed forsvinner, og at man må ha taket på plass igjen for å få ut selv den minst bagen – se det må man bare leve med.

Man kan gjøre om bilen fra coupé til cabriolet selv når den ruller i inntil 12 km/t. Tiden er over da man krevde at bilen måtte stå bom stille, så verden går fremover!

Egotripp

Åpen bil er å kjøre i stil. Nye 308 CC har en mistenkelig likhet med Mercedes cabriolet, særlig bakfra. Bilens grill minner imidlertid mest om en hai med åpen kjeft som gjerne vil sluke alt foran seg. Baklyktene er som designmessige kunststykker – undre hva en slik koster som reservedel om man skulle være så uheldig å få en skade.

308 CC er en utpreget egotripp. Bilen har fire seter, men i baksetet er det minimal plass. Dette er ikke bilen der man tar med svigermor på biltur om hennes plass blir i baksetet. Da vil det lett bli hennes siste ønske om biltur.

Reguleringen for å legge forover forseteryggen for å gi inngang til baksetet, er tung og krever hard behandling. Det er gjort for at seteryggen skal være maksimal trygg ved en eventuell kollisjon.

Sikkerhet er også årsaken til at bilens sidedører er tunge som bly på grunn av stålbjelker. Dørene er brede og store, og sitter man i setene er det nesten så man trenger en båtshake for å få tak i døra.

Med taket nede står også rammen rundt frontvinduet opp som en vegg og gjør at man må lirke seg inn i setene. Det er også gjort for helt nødvendig sikkerhet og det er godt å holde seg i toppen av vinduskanten når man skal inn og ut.

Forsetene kan reguleres opp og ned – forover og bakover – slik at man skal være veldig vanskelig og kresen om man ikke finner en strålende sittekomfort.

Sikker og komfortabel

Standard har bilen seks kollisjonsputer inkludert to i nakkestøtten. I EuroNCAP får bilen 5 stjerner og tiden er definitivt forbi der man kan påstå at en cabriolet er en mindre sikker bil.

Komforten er god. Bilen ligger stabilt på veien og tåler sportslig kjøring – men den liker seg klart best når man i rolig tempo kjører langs havet med solen inn fra siden og alle ser beundrende på de som får den rette brunfargen mens man kjører bil.

Kjører man åpen bil, må man like at folk glaner og at småguttene peker og kommer med beundrende tilrop: ”Se på den tøffe bilen der da, mamma!”.

Bilen krever dyre solbriller, moteriktig skaut for henne og god økonomi for han.

For den typiske cabriolet-kjøper er en mann i moden alder – mens føreren ofte er en kvinne. Og dette er som oftest familiens bil nummer to.

Barnevennlig er den ikke – for de små i baksetet sitter nesten som i et fengsel. Det er veldig høyt opp til utsikt, og innredningen med skinn og flotte tekstiler gjør ikke akkurat bilen perfekt for å hente minstemann i barnehagen.

Hovedkonkurrenter:

Ford Focus CC, Renault Megane CC og VW Eos

PRISER Peugeot 308 CC

1.6 bensin (120 hk)

kr 342 900

1,6 Turbo (150 hk)

kr 398 900

1,6 HDi diesel (109 hk)

kr 348 900

2,0 HDi diesel (140 hk)

kr 392 900

Powered by Labrador CMS