Fleksibel familievogn

Med SW-utgaven av 308 får Peugeot på plass sin viktigste modell i Norge – men de færreste vil ha den som 7-seter.

Publisert Sist oppdatert
Peugeot 308 SW

Peugeot 308 SW

Først publisert i Bil 7 - 2008.

La det være klart med en gang, SW-begrepet er noe misvisende. På 308 (og forgjengeren 307) står det nemlig ikke for Station Wagon, stasjonvogn. SW er betegnelsen på den fleksible utgaven som har mulighet for sju seter og som dessuten har det store panoramataket av glass, en glassflate som har vokst med 27 prosent fra 307, slik at den nå har et areal på 1,68 kvadratmeter. Alle sju setene er individuelle, og fem av dem kan løftes ut av bilen med et par enkle håndgrep. Stasjonsvognen derimot, er kun 5-seter og leveres med vanlig baksete med delt bakseterygg.

Erfaringene fra 307 er at mange ønsker seg SW-utgaven på grunn av panoramataket, men i Norge er det et nærmest ikke-eksisterende salg av de to ekstrasetene. Uansett, velger du SW har du tre separate bakseter som gir deg stor fleksibilitet. Ikke bare fordi setene kan tas ut (sentene veier mellom 13 og 18 kg), men setene kan skyves i lengderetningen, ryggen kan tiltes, eller setet kan foldes sammen og vippes på høykant.

308 SW bygges naturlig nok på samme plattform som 5-dørs 308, men akselavstanden er strukket 10 cm samtidig som overhenget bak er drøyt 12 cm større, og dermed er utvendig lengde økt med 22 cm til 4,5 meter. Målt etter VDA-normen (som de fleste bilprodusentene benytter) har 308 SW et bagasjevolum på 520 liter, vel å merke som 5-seter. Dette er i og for seg et meget akseptabelt tall for en familiebil, men de fleksible seteløsningene er egentlig viktigere for bilens nytteverdi enn akkurat volumet.

Bedre sekstrinnskasse

På programmet står hele åtte motorer, fire bensin og fire diesel, men det er ingen tvil om at det er 1,6-liters HDi-motor med 110 hk som de fleste norske kundene vil velge. Dette er en motor som gir god avveining mellom gunstig forbruk, og dermed gunstig pris, og akseptabel muskelstyrke. Motoren må riktignok ha litt turtall å jobbe med før den viser sitt beste, men fra 1700 o/min og oppover har den et dreiemoment som er tilstrekkelig til å takle fullastet bil uten at du må jobbe mye med gearspaken i motbakkene.

Den nye sekstrinns gearkassen, som nå leveres i kombinasjon med både bensin- og dieselmotorer, er absolutt mer presis i sjaltingen og "mer å ta i" enn vi har erfart på mange Peugeot-modeller i de seneste årene. Sånn sett representerer den et stort fremskritt – og hvis dette blir standarden fra Peugeot fremover, skal jeg la meg inspirere av Jakob Sande: Jeg skal aldri mer skrive at Peugeot har et dvaskt gearskift – trur eg…

Byr på kamp

Når Bertel O. Steen signaliserer at de sikter mot 4000 solgte Peugeot 308 på årsbasis når alle versjoner er på plass, betyr det at 308 vil by kompaktklassens toppselgere Golf og Auris på kamp om en plass på pallen. Biler er på plass hos forhandlerne i juni/juli, mens de første kundene får sine biler i august/september.

Peugeot har ingen konkrete planer om å utstyre 308 SW med 4WD, men de utelukker ikke at det kan komme på andre modeller enn 4007. Det de derimot kan bekrefte, er at 308 vil være tilgjengelig med Bioflexmotor (E85) i løpet av året.

Peugeot 308 SW 1.6 HDI 110 hk:

Motor: 4-syl., diesel, 1560 ccm.
Effekt: 110 hk v/4000 o/min, 240 Nm v/1750 o/min.
LxBxH: 4,50 x 1,82 x 1,56 m. Akselavstand: 2,71 m.
Egenvekt: 1495 kg.
0–100 km/t: 12,5 sek.
Toppfart: 185 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,51 l/mil.
CO2: 134 g/km.
Pris: Ca. 283.000.
Konkurrenter: Citroën Grand C4 Picasso, Mazda5, Opel Zafira, Renault Grand Scenic, Toyota Corolla Verso, VW Touran.

Powered by Labrador CMS