-
Prosjektleder
RSA Bil Drammen
-
Avdelingsleder
Etac Bil AS:
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Customer success – kundekonsulent
DRIVE MOBILITY AS
-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
Nissan 350Z
Nissan 350Z er en kompromissløs sportsbil – noe av det mest spenstige som finnes i klassen under Porsche 911.


Nissan 350Z
Den er en verdig utfordrer til Porsche Cayman og BMW Z4 Coupé, samt nye TT som den bryner seg mot her. 350Z er utvilsomt den sportsligste av de to. Den lar seg mer enn gjerne provosere til en overstyring, men er så stiv og har en så direkte styring at en erfaren sjåfør fort blir herre over situasjonen.
Vi skrøt av S Tronic gearkassa i TT. Vi er ikke mindre imponert over kassa vi møter i denne bilen en tettsteget 6-trinns manuell gearkasse som aldri lar deg tvile på hvor spaken skal vandre videre på sin vei.
53 prosent på forhjulene, 47 bak er ifølge Nissan optimal vektfordeling. Det gir tilnærmet 50/50-fordeling ved akselerasjon – og det gir god bremseeffekt, noe som bevises i vår bremsetest. Solid overtak på Audi TT i den disiplinen, riktignok med noe uvanlig dekkombinasjon på 350Z.
Motoren oppfører seg som en snill bamse mens turtallsnåla beveger seg mellom 1000 og 4000. Derfra og opp til rødmerket ved 7000 får du følelsen av å sitte på en kruttønne. Motorlyden er ufortjent tam, det burde være mulig å lage mer spennende toner fra en 3,5-liters V6.
Men draget er det lite å utsette på. Du kjenner godt de 50 ekstra hestene sammenlignet med Audien, og kjøreegenskapene preges av at her plantes all kraften i asfalten fra bakhjulene alene.
Fra førersetet gir 350Z et annet inntrykk enn TT, mer sportslig, men ikke like komfortabelt. Sportssetene gir god støtte og lar seg bevege trinnløst i flere retninger.
Rattet har kun høydejustering og vi måtte derfor gjøre noen kompromisser ved innstilling av setet for å finne minste motstands vei. Lange og røslige personer vil rett og slett ha problemer med å få plass.
Instrumentene er sportslige slik som japanere definerer sport, men vil nok oppfattes som noe utdaterte i europeisk målestokk.
At 350Z mangler baksete er ikke noe savn, men at bagasjen kan bevege seg fritt fremover fra bagasjerommet kan være et problem ved brå oppbremsing eller kollisjon.
Med 300 hester på bakhjulene skal du være svært følsom med gassfoten på vinterføre. Forsiktig skal du også være når du rygger og kjører i trange omgivelser, for utsikten er begrenset gjennom trange side- og bakruter.
FØRERMILJØ 8
Sportslig, noe spartansk og gammelmodig. Funksjonelt.
PLASS 5
Grei plass for to normale personer. Begrenset plass til bagasje.
KOMFORT 6
Stivt hjuloppheng sier fra om alle ujevnheter i underlaget.
KJØRING 8
Svært sportslig og gir gode tilbakemeldinger til en trenet sjåfør.
MOTOR/FORBRUK 9
Kraftig og fleksibel motor. Snilt forbruk i forhold til ytelse.
SIKKERHET 9
Moderne sikkerhetsutstyr på høyt nivå. Best bremser av de to.
PRIS 5
Høy pris for en bil som bør parkeres i vinterhalvåret.
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Audi TT
- Konklusjon