-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Konklusjon
VÅRT VALG:
Passat: 5. 406: 4. Primera 3.
Det var ikke vanskelig å velge blant disse tre bilene. Nissan Primera har nydelige kjøreegenskaper, men når det gjelder finish og komfort er den ikke på høyde med de to konkurrentene. Den er billigere enn 406 og Passat og den virker også billigere, blant annet som følge av billige materialer. Men kvalitetsmessig holder den mål. En Primera 2.0 SLX hadde nok vært en riktigere bil for denne sammenligningen. Den hadde uten tvil scoret bedre på komfort og likevel vært best på kjøreegenskaper. Men Nissan bør jobbe mer med støydemping. Det er også rom for forbedringer av motoren.
Peugeot 406 har storbilfølelsen, er rommelig, komfortabel og har i SV-utgave også et omfattende utstyrsnivå. Men sammenlignet med den nesten like dyre Passaten, har den ikke samme finish og kvalitet. Det knirker litt mer i dører og dashbord, noe som tyder på at karosseriet vrir seg litt. Vi hadde ventet at Peugeots to-litersmotor ville bli frakjørt av Passats turbo-motor, men vi hadde ikke ventet at den også skulle blir slått så klart på komfort.
Det er uten tvil detaljer som kan bli bedre, men for øyeblikket har vi vanskelig for å se noen bil som kan utfordre Passat, inklusive "nye" Ford Mondeo. Nydelige kjøreegenskaper, meget god komfort, høyt utstyrsnivå, moderne motorer, fullforzinket karosseri og 11 års rustgaranti i kombinasjon med meget konkurransedyktige priser, gjør Passaten til vårt valg i mellomklassen.
LES VIDERE:
- Priser og tekniske data