Peugeot 406 Coupé

Publisert
406406

406
406

Innledning

406 Coupé er den største av de fem bilene, men med to-liters rekkefirer er prisen likevel overkommelig. Skinninteriør vil dra opp prisen noe, men jeg er ikke så sikker på at jeg ville valgt sort interiør. I forhold til CLK 320 virker 406-interiøret dystert, men det er god plass her. Spesielt baksetepassasjerer vil merke at de har bedre plass her enn i for eksempel CLK.

Pininfarinas designere har gjort en nydelig jobb med karosseriet, så jeg er litt overrasket over at Peugeot har valgt å bruke et så kjedelig interiør. Det harmonerer på ingen måte med det inntrykket du har med deg utenfra. Kromrammer på instrumentene er liksom ikke nok for å tilføre førerplassen det lille ekstra du forventer i en bil som er så lekker utenpå. Men førerplassen fungerer bra.

Når en kommer fra CLK, er det ikke vanskelig å forstå at det er en viss prisforskjell ned til 406 Coupé. Materialvalg, detaljfinish og ikke minst komforten ligger på et litt annet nivå. Men likevel; vår 406 Coupé hadde færre skranglelyder enn CLK 320 på kjettingslitt snødekke! Støynivået er likevel generelt høyere. Peugeot firer bråker mer, det er vesentlig mer støy fra hjulene, både i form av romlestøy og direkte støy fra snø- og steinsprut. Fjæringskomforten er god og spesielt de store ujevnhetene takler den godt, men det blir mye risting på små ujevnheter og på vei med grovt dekke.

Moderat to-liter
Hvis det er det sportslige som drar deg til en kupé, er ikke 406 Coupé 2.0 riktig bil. Toliteren går riktignok svært lett og er fleksibel og trekkvillig over et bredt turtallsregister, men den mangler den spruten som må til for å gi sportslige assosiasjoner. Til hverdagskjøring holder det derimot i massevis, og du slipper å vispe rundt med gearspaken unødvendig mye. Gearskiftet er ikke blant de beste jeg har prøvd, og jeg ville sjekket overføringene mellom gearspak og gearkasse hvis dette
hadde vært min bil.

På bar vei viser 406 Coupé svært gode takter. Styreresponsen er god, men styrefølelsen kunne vært bedre. Når du først ligger i svingen og hjulene får litt motstand, har du god kontakt med veien, noe som kan trengs. Understyringen kommer nemlig forholdsvis tidlig, og en god styrefølelse er nødvendig for å utnytte veigrepet maksimalt. På vinterføre er styringen langt fra så følsom som en burde kunne forvente. Kommer du fra Prelude, er det vanskelig å kjenne hva forhjulene foretar seg. Jeg trengte noen kilometer for å finne ut av Peugeotens oppførsel.

Når du først har lært den å kjenne, kan den derimot utnyttes ganske så frekt. Lang akselavstand gjør at den er litt sein i bevegelsene, og skulle det slippe bak, har du i forhold til for eksempel CLK og Prelude, god tid til å parere sladden. Kjører du litt aktivt, vil du via rattet lett kunne lese deg til hva forhjulene foretar seg.

406 Coupé er elegant og komfortabel og er det først og fremst lekre linjer du er på jakt etter, holder to-litersmotoren. Skal du ha litt mer luksus, vil jeg anbefale V-sekseren med 190 hk i kombinasjon med firetrinns automatkasse.

LES VIDERE:
- Mercedes CLK
- Honda Prelude- Hyundai Coupé
- Ford Puma- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS