Peugeot 406 Coupé

Peugeot ga Pininfarina frie hender. Hvilken heldig hånd de har hatt med 406 Coupé!

Publisert
406 Coupé406 Coupé

406 Coupé
406 Coupé

Først publisert i BIL 8 - 1997.

Coupé var lagt til Midtøsten, muligens fordi det franske bilmerket i denne delen av verden er omgitt av hemningsløse beduinske beundrerskarer? I hvert fall var gjennomgangsmelodien hver gang vi stoppet langs landeveien, at "Peugeot is the best car in the world!".

Om 406 Coupé er verdens beste bil skal vi ikke ha sagt noe om, men den er uten tvil en av de peneste! Kanskje ikke så merkelig, for bilen er formet av de kyndige og kreative designerne hos italienske Pininfarina, et selskap Peugeot har samarbeidet med siden Pininfarina fikk i oppdrag å designe en 403 i 1951. Berlina 403 var i salg i 1955 og ble en gedigen salgssuksess.

Det gode samarbeidet mellom de to, førte til at Pininfarina etterhvert ikke bare fikk designe, men også produsere karosserier for Peugeot. Med 406 Coupé er et nytt høydepunkt i dette fransk-italienske samarbeidet nådd, for denne gangen har Pininfarina hatt ansvaret for alt design- og stylingrelatert arbeide, der det å bruke 406- plattformen var eneste binding.

Vekker oppsikt
Med utgangspunkt i Akaba i Jordan dro vi tur-retur Dødehavet med en avstikker opp til Nebofjellet, hvorfra Bibelens Moses fikk skue det forjettede land. Vi vil overhodet ikke sammenligne folkeansamlingene rundt vår verdslige 406 Coupé med de skarer som samlet seg rundt før omtalte profet, men at vårt franske reisefølge vakte oppsikt på sin tur gjennom Jordan, Egypt og Israel, er et skikkelig "understatement".

Peugeot 406 Coupé har i sitt design funnet den perfekte balanse mellom virilitet og verdighet og som nevnt er den bygd på 406 sedan-plattformen, noe som lover godt med tanke på både komfort og kjøreegenskaper. Motorprogrammet er imidlertid noe redusert i forhold til den vanlige 406 og begrenser seg i første omgang til to motorer. Minste alternativ er rekkefireren med 16 ventiler og 133 hk, mens toppmodellen får treliters V-sekseren med 190 hk. Hvilken motor vi ville foretrekke hvis vi skulle kjøpe en sportskupé, er det ingen tvil om. V6-motoren er et nydelig bekjent skap. Foruten ytelser som er en sportskupé verdig, byr den også på en komfort som gjør 406 Coupé til en ekte Grand Touring-bil.

For virkelig å understreke sin opprinnelse, kan 406 Coupé leveres med et gedigent skinninteriør av beste italienske klasse. Velger du tekstiltrekk på seter og dører, får du et interiør som fra førerplassen lett kan forveksles med det du finner i 406 sedan og stasjonsvogn. Et kupékarosseri betyr som regel lite bakseteplass, men i 406 har Pininfarina greid å sette av nok plass til to voksne. Å si at de to som eventuelt skal sitte der bak har det rommelig, er likevel å ta litt hardt i. Bagasjerommet er ikke i nærheten av sedanens når det gjelder volum, men 390 liter er det vi kan kalle tilstrekkelig.

Med V-sekseren blir 406 Coupé dyr når den kommer til Norge og de fleste 406 Coupé som finner veien hit, vil ha den trauste to-literen som vi kjenner fra de andre 406 modellene. Glem rå ytelser, her er det komfort og balanserte kjøreegenskaper som dominerer. For svingete norske veier er på mange måter den minste motoren det beste alternativet. Mindre vekt over drivhjulene gir en bedre balansert bil og selv om toliteren ikke gir et sportslig skyv, er den sterk nok til å gi den kjøregleden karosserilinjene hentyder.

406 Coupé produseres ved Pininfarinas Grugliasco-fabrikk. De første eksemplarene med toliters motor ruller allerede på norske veier, mens vi må vente til slutten av året – november/desember – før de første V-sekserne dukker opp. Prisene er bare foreløpige, men regn med i området 350.000 for Coupé 2.0 16V og et sted mellom 450.000 og 500.000 for Coupé 3.0 V6.

PEUGOET 406 COUPÉ:

Powered by Labrador CMS