-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Peugeot 407 SW 2.0 SV Sport
Peugeot 407 SW kjennetegnes av markerte designelementer og et enormt glasstak. En motordrevet gardin i taket stenger ute sollyset når det trengs, men den store ulempen med glasstaket er at det stjeler takhøyde, spesielt i baksetet.
Plassen rundt førermiljøet er upåklagelig, med rikelig reguleringsmonn i setet og med de fleste funksjoner logisk plassert. Instrumentklokkene er imidlertid vanskeligere å lese enn i de to konkurrentene, både med og uten belysning. Instrumentpanelet på midtkonsollen er som nevnt felles med C5, med knapper som er for små og for mange til at vi synes de gir god oversikt. Dashbordet er laget mer kantete enn i C5, oppdelt med skarpe vinkler som gir et rotete inntrykk.
Det er meget overraskende at Peugeot til de grader har prioritert form fremfor funksjon i prosessen med å utvikle bilen. Den ekstremt lange fronten, med langt motorpanser og over en meter overheng foran forakselen, går på bekostning av kupèplassen – ikke minst bakseteplassen og lengde og volum i bagasjerommet. Bagasjeplassen er 100 liter mindre enn i forgjengeren Peugeot 406, og også mindre enn i lillebror 307 SW.
Lastevolumet i 407 er nesten 300 liter mindre enn i Citroën C5. Vi snakker da om maksvolumet med bakseteryggene nedslått. Med alle fem seter i bruk, er det også markert forskjell: 130 liter mindre bagasjeplass i 407 enn i C5. Selv om bagasjerommet er ryddig og har rette sidevegger, som gjør det er enklere å utnytte plassen effektivt ved stabling av kofferter, er volumet en skuffelse for de mange som velger stasjonsvogn ut fra et ønske om mest mulig plass for pengene.
Motoren, identisk med den som sitter i C5, er sterk nok til å gi den 1,5 tonn tunge bilen god fleksibilitet uten å måtte jobbe mye med gearspaken. At vi ikke klarte å kopiere fabrikkens akselerasjonstall skyldes nok at motoren var fersk, den manglet 70–80 mil før den kunne kalles innkjørt.
Styringen er presis og forutsigbar. Fjæring og demping er en storbil verdig – så lenge du kjører på god landvei. Som sin lillebror 307 har 407 problemer med å vise seg fra sin beste side på ujevn vei. Hjulopphenget slår merkbart over skarpe skjøter, men over vanlige ujevnheter som fillete asfalt og vaskebrett oppfører bilen seg mer behagelig og komfortabelt. På grusvei viser den tendenser til stepping, uten at det er dramatisk. Mer påtrengende er støyen fra hjulbuene. Som en i testlaget uttrykte det: Denne bilen kjører du ikke mer på grusvei enn du absolutt må...
Subjektivt oppfattet er det generelt mer støy i 407 enn i de to konkurrentene, det gjelder spesielt hjulstøy, men også motorstøy. Vår støymåling viser at støynivået ikke er høyere, men sammensetningen av lyd og frekvenser virker irriterende.
FØRERPLASS = 7
Rommelig. Instrumentene kunne vært mer lettleste. Midtkonsoll med små knapper er felles med C5. Noe dårlig sikt bakover.
PLASS = 5
God benplass foran, dårligere bak. Beskjedent bagasjevolum. Glasstaket gir snau takhøyde bak.
KOMFORT = 7
Akseptabel sittekomfort, god kjørekomfort. Følelse av mye støy, spesielt hjulstøy.
KJØREEGENSKAPER = 8
Fine kjøreegenskaper på god vei. dårligere på grusvei. Presis styring.
YTELSER OG FORBRUK = 7
Akselerasjon og forbruk på det jevne, lite ork i femtegear.
SIKKERHET = 10
Fem NCAP-stjerner. En meter lengre bremselengde kan skyldes dekkene.
PRIS OG UTSTYR = 8
Sport-utgave gir høyest basispris, men bra utstyrsnivå.
LES VIDERE:
- Citroën C5
- Renault Laguna
- Konklusjon
- Priser og tekniske data