Peugeot 407 SW 1.6 HDi: Vinner på design

Særpreget utvendig design og tiltalende førermiljø får stjerne i boka, men vi er skuffet over at lastevolumet er mindre enn i 307 stasjonsvogn.

Publisert Sist oppdatert

407
407

Først publisert i BIL 10 - 2004.

Utvendig kjennetegnes 407 av elegante linjer, langt overheng foran og et overdimensjonert luftinntak som bidrar til bilens særpreg. Ved rattet er det lett å finne seg til rette. Førersetet gir god sidestøtte i ryggen og vinkelreguleringen sørger for god lårstøtte. Benplassen i baksetet er ikke overdådig, men akseptabelt god.

Dieselmotoren med 1,6-liters volum er grunnlaget for at prisen holdes på et moderat nivå. Den er ikke så mye å skrive hjem om når det gjelder akselerasjon, men den har et solid bunndrag. Når du først har kommet opp i langturfarten, behøver du ikke flytte gearspaken så ofte for å holde flyten på landveien. Gearutvekslingen sørger for perfekt turtall for å få optimalt dreiemoment ved landeveiskjøring med norske fartsgrenser, med femtegearet innkoblet i 80 km/t ligger turtallet på 1800 o/min. Motoren har ellers en overboost-funksjon som gir 20 Nm mer dreiemoment ved fullt gasspådrag.

Hjulopphenget slår merkbart over skarpe skjøter, men over “vanlige ujevnheter som fillete asfalt og vaskebrett oppfører bilen seg meget behagelig og komfortabelt. Det gjelder både støy og hva den absorberer av vibrasjoner. Under “vanlig kjøring på landeveien er imidlertid hjulstøyen til stede, langt mer enn lyden fra dieselmotoren.

De fleste som kjøper stasjonsvogn, har et behov for rommelig lasteplass, i så måte vil “gamle 406-eiere bli en smule skuffet over 407 SW. Mens 406 var blant de rommeligste i klassen, er nykommeren blant de mindre. Nesten 100 liter mindre rommer bagasjerommet i 407, og med bakseteryggene nedslått er forskjellen faktisk over 300 liter. Faktisk rommer “lillebror 307 noen liter mer.

Ta også med i vurderingen at bakseteløsningen i 407 SW ikke er spesielt praktisk hvis du vil oppnå størst mulig fleksibilitet. Baksetets sittepute må nemlig løftes opp og vippes til stående posisjon bak forsetene for å få lagt ned bakseteryggen, det stjeler plass. Det er mulig å hekte av baksetets sitteputer, for på den måten å få plass til lengre gjenstander, men putene tar likevel plass hvis du ikke kan legge dem igjen i garasjen. To detaljer er positive med bagasjerommet; Det er god bredde og helt rette sidevegger, slik at det er lett å utnytte plassen effektivt. Dessuten skjuler det seg en luke bak midtarmlenet i baksetet, den gir plass for et par ski eller andre lange gjenstander.

Standardutstyret på vår STutgave omfatter sju kollisjonsputer, antispinn og stabilitetskontroll, automatisk klimaanlegg med separat styring for fører- og passasjerside, radio/CDspiller, 16-tommers alufelger, skinnratt, regnsensor på vindusvisker samt metallic lakk.

Peugeot 407 SW 1.6 HDi ST Confort
Pris: kr. 329.800,-
Motor: 4-sylindret common rail-motor. 1560 ccm. 80 kW (109 hk) v/4000 o/min. 240-260 Nm v/1750 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 476 x 181 x 149 cm. Akselavstand: 272,5 cm. Egenvekt m/fører: 1567 kg. Tillatt totalvekt: 2127 kg.
Dekk: 205/60R16.
Bagasjerom: 430-1365 liter (VDA).
Tankvolum: 66 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 13,7 sek
Toppfart: 189 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,56 l/mil
CO2-utslipp: 148 g/km

Powered by Labrador CMS