-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Peugeot 407 SW 1.6 HDi: Vinner på design
Særpreget utvendig design og tiltalende førermiljø får stjerne i boka, men vi er skuffet over at lastevolumet er mindre enn i 307 stasjonsvogn.


407
407
Først publisert i BIL 10 - 2004.
Utvendig kjennetegnes 407 av elegante linjer, langt overheng foran og et overdimensjonert luftinntak som bidrar til bilens særpreg. Ved rattet er det lett å finne seg til rette. Førersetet gir god sidestøtte i ryggen og vinkelreguleringen sørger for god lårstøtte. Benplassen i baksetet er ikke overdådig, men akseptabelt god.
Dieselmotoren med 1,6-liters volum er grunnlaget for at prisen holdes på et moderat nivå. Den er ikke så mye å skrive hjem om når det gjelder akselerasjon, men den har et solid bunndrag. Når du først har kommet opp i langturfarten, behøver du ikke flytte gearspaken så ofte for å holde flyten på landveien. Gearutvekslingen sørger for perfekt turtall for å få optimalt dreiemoment ved landeveiskjøring med norske fartsgrenser, med femtegearet innkoblet i 80 km/t ligger turtallet på 1800 o/min. Motoren har ellers en overboost-funksjon som gir 20 Nm mer dreiemoment ved fullt gasspådrag.
Hjulopphenget slår merkbart over skarpe skjøter, men over vanlige ujevnheter som fillete asfalt og vaskebrett oppfører bilen seg meget behagelig og komfortabelt. Det gjelder både støy og hva den absorberer av vibrasjoner. Under vanlig kjøring på landeveien er imidlertid hjulstøyen til stede, langt mer enn lyden fra dieselmotoren.
De fleste som kjøper stasjonsvogn, har et behov for rommelig lasteplass, i så måte vil gamle 406-eiere bli en smule skuffet over 407 SW. Mens 406 var blant de rommeligste i klassen, er nykommeren blant de mindre. Nesten 100 liter mindre rommer bagasjerommet i 407, og med bakseteryggene nedslått er forskjellen faktisk over 300 liter. Faktisk rommer lillebror 307 noen liter mer.
Ta også med i vurderingen at bakseteløsningen i 407 SW ikke er spesielt praktisk hvis du vil oppnå størst mulig fleksibilitet. Baksetets sittepute må nemlig løftes opp og vippes til stående posisjon bak forsetene for å få lagt ned bakseteryggen, det stjeler plass. Det er mulig å hekte av baksetets sitteputer, for på den måten å få plass til lengre gjenstander, men putene tar likevel plass hvis du ikke kan legge dem igjen i garasjen. To detaljer er positive med bagasjerommet; Det er god bredde og helt rette sidevegger, slik at det er lett å utnytte plassen effektivt. Dessuten skjuler det seg en luke bak midtarmlenet i baksetet, den gir plass for et par ski eller andre lange gjenstander.
Standardutstyret på vår STutgave omfatter sju kollisjonsputer, antispinn og stabilitetskontroll, automatisk klimaanlegg med separat styring for fører- og passasjerside, radio/CDspiller, 16-tommers alufelger, skinnratt, regnsensor på vindusvisker samt metallic lakk.
Peugeot 407 SW 1.6 HDi ST Confort
Pris: kr. 329.800,-
Motor: 4-sylindret common rail-motor. 1560 ccm. 80 kW (109 hk) v/4000 o/min. 240-260 Nm v/1750 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 476 x 181 x 149 cm. Akselavstand: 272,5 cm. Egenvekt m/fører: 1567 kg. Tillatt totalvekt: 2127 kg.
Dekk: 205/60R16.
Bagasjerom: 430-1365 liter (VDA).
Tankvolum: 66 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 13,7 sek
Toppfart: 189 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,56 l/mil
CO2-utslipp: 148 g/km