-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Peugeot 407 SW 1.6 HDi: Vinner på design
Særpreget utvendig design og tiltalende førermiljø får stjerne i boka, men vi er skuffet over at lastevolumet er mindre enn i 307 stasjonsvogn.
Først publisert i BIL 10 - 2004.
Utvendig kjennetegnes 407 av elegante linjer, langt overheng foran og et overdimensjonert luftinntak som bidrar til bilens særpreg. Ved rattet er det lett å finne seg til rette. Førersetet gir god sidestøtte i ryggen og vinkelreguleringen sørger for god lårstøtte. Benplassen i baksetet er ikke overdådig, men akseptabelt god.
Dieselmotoren med 1,6-liters volum er grunnlaget for at prisen holdes på et moderat nivå. Den er ikke så mye å skrive hjem om når det gjelder akselerasjon, men den har et solid bunndrag. Når du først har kommet opp i langturfarten, behøver du ikke flytte gearspaken så ofte for å holde flyten på landveien. Gearutvekslingen sørger for perfekt turtall for å få optimalt dreiemoment ved landeveiskjøring med norske fartsgrenser, med femtegearet innkoblet i 80 km/t ligger turtallet på 1800 o/min. Motoren har ellers en overboost-funksjon som gir 20 Nm mer dreiemoment ved fullt gasspådrag.
Hjulopphenget slår merkbart over skarpe skjøter, men over vanlige ujevnheter som fillete asfalt og vaskebrett oppfører bilen seg meget behagelig og komfortabelt. Det gjelder både støy og hva den absorberer av vibrasjoner. Under vanlig kjøring på landeveien er imidlertid hjulstøyen til stede, langt mer enn lyden fra dieselmotoren.
De fleste som kjøper stasjonsvogn, har et behov for rommelig lasteplass, i så måte vil gamle 406-eiere bli en smule skuffet over 407 SW. Mens 406 var blant de rommeligste i klassen, er nykommeren blant de mindre. Nesten 100 liter mindre rommer bagasjerommet i 407, og med bakseteryggene nedslått er forskjellen faktisk over 300 liter. Faktisk rommer lillebror 307 noen liter mer.
Ta også med i vurderingen at bakseteløsningen i 407 SW ikke er spesielt praktisk hvis du vil oppnå størst mulig fleksibilitet. Baksetets sittepute må nemlig løftes opp og vippes til stående posisjon bak forsetene for å få lagt ned bakseteryggen, det stjeler plass. Det er mulig å hekte av baksetets sitteputer, for på den måten å få plass til lengre gjenstander, men putene tar likevel plass hvis du ikke kan legge dem igjen i garasjen. To detaljer er positive med bagasjerommet; Det er god bredde og helt rette sidevegger, slik at det er lett å utnytte plassen effektivt. Dessuten skjuler det seg en luke bak midtarmlenet i baksetet, den gir plass for et par ski eller andre lange gjenstander.
Standardutstyret på vår STutgave omfatter sju kollisjonsputer, antispinn og stabilitetskontroll, automatisk klimaanlegg med separat styring for fører- og passasjerside, radio/CDspiller, 16-tommers alufelger, skinnratt, regnsensor på vindusvisker samt metallic lakk.
Peugeot 407 SW 1.6 HDi ST Confort
Pris: kr. 329.800,-
Motor: 4-sylindret common rail-motor. 1560 ccm. 80 kW (109 hk) v/4000 o/min. 240-260 Nm v/1750 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 476 x 181 x 149 cm. Akselavstand: 272,5 cm. Egenvekt m/fører: 1567 kg. Tillatt totalvekt: 2127 kg.
Dekk: 205/60R16.
Bagasjerom: 430-1365 liter (VDA).
Tankvolum: 66 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 13,7 sek
Toppfart: 189 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,56 l/mil
CO2-utslipp: 148 g/km