-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Skilt ved fødselen
Med samme motor, men forskjellig utgangspunkt, møtes Volvo, Peugeot og Ford til kamp om familiens gunst!

Først publisert i Bil 10-2011.
Mitt første virkelige møte med en dieseldrevet familiebil var fatterns Opel Rekord 2100 D. Den med sånn omvendt luftscoop på panseret og 60 hester levert fra en 2068 kubikkcentimeter sugediesel som kastet den fra 0-100 på 23,6 sekunder.
Mye har skjedd, men det er et godt eksempel på at små dieselmotorer i ganske store familiebiler ikke er et så nytt konsept som mange hevder.
Den mest anvendte, og minst like anvendelige 1,6-literen med opprinnelse fra PSA, finnes i en rekke biler. I tillegg til opphavet Peugeot og Citroën – finnes den også hos Mini, Ford, Volvo og Mazda.
I år har den også fått en kjærkommen oppdatering, som har økt antallet hestekrefter med et par nye føll, men mer viktig, dreiemomentet til 270 Nm. Det har gitt det lille ekstra som gjør at motoren faktisk fungerer overraskende godt selv i en stor bil som Volvo V70.
Selvsagt blir ingen av disse bilene noen fartsmonstre, men en norsk trafikk der høyeste tillatte hastighet er 100 kilometer i timen, der trenden snarere går mot en reduksjon enn en økning, skal man snu capsen på bensinhuet bak frem for å kunne hevde at det er altfor lite.
Samtidig anbefales det å ta en prøvetur med denne motoren før du handler, det gjelder kanskje særlig for Volvo V70. Ikke fordi den er spesielt mye tregere enn de to andre bilene i testen, riktignok litt tyngre. Det er mer følelsen av å sitte i en virkelig stor bil, men uten at den helt svarer på den måten hodet ditt forventer.
LES VIDERE:
- Ford Mondeo
- Peugeot 508
- Volvo V70
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Ford Mondeo
- Testvurdering og poeng Peugeot 508