-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Møller Bil Bruktbil AS avd. Hvam:
Innkjøper bruktbil
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Skilt ved fødselen
Med samme motor, men forskjellig utgangspunkt, møtes Volvo, Peugeot og Ford til kamp om familiens gunst!
Først publisert i Bil 10-2011.
Mitt første virkelige møte med en dieseldrevet familiebil var fatterns Opel Rekord 2100 D. Den med sånn omvendt luftscoop på panseret og 60 hester levert fra en 2068 kubikkcentimeter sugediesel som kastet den fra 0-100 på 23,6 sekunder.
Mye har skjedd, men det er et godt eksempel på at små dieselmotorer i ganske store familiebiler ikke er et så nytt konsept som mange hevder.
Den mest anvendte, og minst like anvendelige 1,6-literen med opprinnelse fra PSA, finnes i en rekke biler. I tillegg til opphavet Peugeot og Citroën – finnes den også hos Mini, Ford, Volvo og Mazda.
I år har den også fått en kjærkommen oppdatering, som har økt antallet hestekrefter med et par nye føll, men mer viktig, dreiemomentet til 270 Nm. Det har gitt det lille ekstra som gjør at motoren faktisk fungerer overraskende godt selv i en stor bil som Volvo V70.
Selvsagt blir ingen av disse bilene noen fartsmonstre, men en norsk trafikk der høyeste tillatte hastighet er 100 kilometer i timen, der trenden snarere går mot en reduksjon enn en økning, skal man snu capsen på bensinhuet bak frem for å kunne hevde at det er altfor lite.
Samtidig anbefales det å ta en prøvetur med denne motoren før du handler, det gjelder kanskje særlig for Volvo V70. Ikke fordi den er spesielt mye tregere enn de to andre bilene i testen, riktignok litt tyngre. Det er mer følelsen av å sitte i en virkelig stor bil, men uten at den helt svarer på den måten hodet ditt forventer.
LES VIDERE:
- Ford Mondeo
- Peugeot 508
- Volvo V70
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Ford Mondeo
- Testvurdering og poeng Peugeot 508