-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Mazda 6 MPS
På papiret kan dette se ut som en rallybil: 2,3-liters turbomotor og 260 hester, med et chassis som er betydelig stivere enn standard Mazda 6, og et sportslig tilpasset firehjulsdriftssystem. Men den ser ikke på langt nær like dramatisk ut som Evo IX og Subaru'en.
Tekst: Geir Andreas Wangsmo
Foto: Mark Bramley, Markus Pentikäinen, Morten Brunsgaard Bek og Kenneth Drabæk
Les hele testen i Bil 8/9-2006 som du finner i bladkiosken nå!
Fronten kunne lett vært tøffere, mens hekkspoileren er av den ytterst diskrete sorten. Rett bakfra ser den tøff ut, med to store eksosrør innfelt i nedkant av støtfangeren.
Interiøret i Mazda'en er mer komfortpreget enn sportslig, og tanken har nok vært å skape en spennende mellomklassebil med imponerende fartsressurser heller enn den ultimate rallybilen.
Og det har Mazda klart, det er en morsom bil å kjøre – også på bane, selv om den ikke kommer i nærheten av de andre japanske turborakettene. Den har god balanse og presis styring, mens motoren balanserer fint mellom det sportslige og det komfortable.
Motor: R4 turbo, 2261 ccm
Effekt: 260 hk v/5500 o/min, 380 Nm v/3000 o/min
0-100 km/t: 6,6 sek
Toppfart: 240 km/t
Vekt/effekt: 1510 kg/260 hk = 5,8
Rundetid: 1:19,4 sek
Pris: kr 608.000
- Til hovedartikkel SPC 2006- Akselerasjonstester
- Rundetider