-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Produktiv lakkleder/lakkerer
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Mazda 6 MPS
På papiret kan dette se ut som en rallybil: 2,3-liters turbomotor og 260 hester, med et chassis som er betydelig stivere enn standard Mazda 6, og et sportslig tilpasset firehjulsdriftssystem. Men den ser ikke på langt nær like dramatisk ut som Evo IX og Subaru'en.
Tekst: Geir Andreas Wangsmo
Foto: Mark Bramley, Markus Pentikäinen, Morten Brunsgaard Bek og Kenneth Drabæk
Les hele testen i Bil 8/9-2006 som du finner i bladkiosken nå!
Fronten kunne lett vært tøffere, mens hekkspoileren er av den ytterst diskrete sorten. Rett bakfra ser den tøff ut, med to store eksosrør innfelt i nedkant av støtfangeren.
Interiøret i Mazda'en er mer komfortpreget enn sportslig, og tanken har nok vært å skape en spennende mellomklassebil med imponerende fartsressurser heller enn den ultimate rallybilen.
Og det har Mazda klart, det er en morsom bil å kjøre – også på bane, selv om den ikke kommer i nærheten av de andre japanske turborakettene. Den har god balanse og presis styring, mens motoren balanserer fint mellom det sportslige og det komfortable.
Motor: R4 turbo, 2261 ccm
Effekt: 260 hk v/5500 o/min, 380 Nm v/3000 o/min
0-100 km/t: 6,6 sek
Toppfart: 240 km/t
Vekt/effekt: 1510 kg/260 hk = 5,8
Rundetid: 1:19,4 sek
Pris: kr 608.000
- Til hovedartikkel SPC 2006- Akselerasjonstester
- Rundetider