-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Rover 620 Si
Hos Rover vil man helst slippe å se det på trykk, men likevel; uten Honda hadde ikke Rover vært der de er i dag. Selv om man hos Rover ikke er så glade for sammenligningen, er Rover 620 Si en Accord i klassisk innpakning. Hva får du så ekstra når du velger en Rover istedenfor en Honda?
Først publisert i BIL 4 - 1996.
Sedankarosseriet er klassisk og stilrent og det er overraskende lite som minner om søstermodellen Accord. Kromlister og Roveremblemene sørger for å understreke 620s britiske aner. Designerne har brukt silkehansker. De vulgære virkemidlene er lagt bort, i stedet har de konsentrert seg om "the Rover look" som de kaller det selv; de spesielle trekkene som skal skille en Rover fra konkurrentene før du ser emblemet i grillen.
Forfra er det ingen tvil, grillen sørger for at 620 er lett gjenkjennbar. Bakfra er det ikke like åpenbart at dette er Rover, ikke før du kommer nærmere.
Interiøret er også ført i pennen av de samme designerne som tegnet Accord, men lyse farger på dashbord og interiøret for øvrig gjør at det virker rommelig, svært rommelig. Førerplassen er enkel og oversiktlig og de fleste vil lett finne seg til rette. Høyderegulering av ratt og seter med god støtte til lår og rygg, sørger for en behagelig kjørestilling.
I baksetet merker du godt Honda-slektskapet. Baksetet er lavt og selv om avstanden frem til forsetene er stor, blir det ikke spesielt rommelig hvis du vil ha en behagelig benstilling. Bakseteryggen kan felles ned og er delt 70/30. Jeg savner hodestøtter i baksetet. I en bil i denne klassen skal det være standardutstyr.
Motoren er Hondas to-liter med 131 hk. Den er arbeidsvillig over hele turtallsregisteret, men legger ikke skjul på at den liker seg best når den får jobbe med turtall over 3.500 o/min. Da er den til gjengjeld kvikk. Gearkassen har en presis og lett sjalting som gjør det lett å utnytte motorens styrke.
Hjulopphengene er de samme som i Accord, men Rover har foretatt små justeringer av fjærer og dempere for å oppnå en litt sportsligere karakteristikk. De har lykkes med det og 620 er en bil som trives når svingene kommer tett. Styringen er lett og presis, men jeg ønsker litt bedre tilbakemelding gjennom rattet. Spesielt på glatt føre kreves det en følsom hånd for å kunne "lese" meldingene fra forhjulene.
Komforten lider litt på grunn av den sportslige fjæringskarakteristikken. Spesielt på skarpe ujevnheter blir det litt stumpete og litt for mange slag.
Støynivået er ikke spesielt imponerende. Her er det rom for forbedringer. Både hjulstøy og motorstøy kan med fordel reduseres.
Utstyrsnivået er bra, men ikke imponerende. To kollisjonsputer, ABS-bremser, sentrallås, tyverisikring, elektriske vindusheiser på fordører og oppvarmede forseter er standard og klimaanlegg får du mot et pristillegg på 11.100 kroner. Jeg savner lyktespylere for å utnytte effekten av de separate nær- og fjernlyskasterne maksimalt, og hodestøtter i baksetet bør også komme.
Rover 620 Si gir et positivt førsteinntrykk, men jeg savner Rover-følelsen. Litt treverk på dørpanelene og en sportslig kjørekarakteristikk er ikke nok. Karosserilinjene er imidlertid tiltalende og det er ingen tvil om at Roveren vekker vesentlig mer oppsikt enn søstermodellen fra Honda. Stort mer er det heller ikke som skiller de to.
ROVER 620 SI:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og to ventiler pr sylinder. 1997 ccm. 96 kW (131 hk) v/5400 o/min. 178 Nm v/4800 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak.
Dekk: 185/65HR15.
Mål: Lengde: 465,0 cm. Bredde: 172,0 cm. Høyde: 138,0 cm. Akselavstand: 272,0 cm. Sporvidde f/b: 148,0/148,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1355 kg. Tillatt totalvekt: 1820 kg.
Volum: Bagasjerom: 450 liter (VDA). Tank: 65 liter.
Aks. 0 - 100: 10,2 sek.
Toppfart: 201 km/t
Forbruk by: 1,11 l/mil
Forbruk 90 km/t: 0,69 l/mil
Pris: kr 275.000