-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
-
Serviceleder
Autoria Ski AS
-
Bilmekaniker
Autoria Ski AS
Ny generasjon 911
Porsche er i ferd med å utvikle en ny generasjon av sin legendariske sportsbil. Basert på ferske spionbilder har Automedia manet frem illustrasjoner.
991 er internkoden på dagens Porsche 911, og at 992 blir koden på den neste er omtrent det eneste som er offisielt.
Layouten blir den klassiske med to pluss to seter og hekkmotor – en sekssylindret boxer. Ved første øyekast ser nykommeren ganske lik ut på dagens modell, men kjennere vil raskt oppdage endring i dimensjoner og detaljer.
Mye nytt
De tekniske oppgraderinger og en ny plattform skal nemlig sørge for at generasjonskløften blir minst like stor i denne runden, som den var da 991 tok over for den utgående 997 i 2011.
Se for eksempel bildene som viser interiøret – her ser vi den tradisjonelle turtelleren fortsatt er analog og sentralt plassert, mens de øvrige instrumentene blir digitale og kan tilpasses sjåførens ønsker og preferanser.
For de mest hardcore Porsche-entusiaster har det allerede gått for langt, de ønsker seg tilbake til en svunnen tid der motorene var luftkjølte og turbo var et skjellsord. Da kan jo for eksempel denne spesialmodellen fra Singer være løsningen.
Seiglivet
Porsche hadde tanker om å avlive 911 til fordel for frontmotoriserte 924 / 928 på slutten av 70-tallet, men heldigvis rakk de å snu i tide – 911 er nå inne i sin åttende generasjon mens de tiltenkte fremtidsmodellene for lengst er ute av trafikk, skjønt du treffer på et slitent eksemplar i ny og ne.
Dagens 911 har mer allround-egenskaper enn tidligere generasjoner, men varter fortsatt opp med kjøreglede i massevis. Blir en Carrera for snill kan du jo alltid strekke deg i mer sportslig retning ved for eksempel å gå for hardcore-variantene GT3 RS og den enda sintere GT2 RS.
Gledesspredere
Dette er modeller som egner seg for å sette ekstreme rundetider på bane, med fare for å gi deg hodepine før du når frem til banen. Alt av komfort og støydemping er nemlig ofret for å oppnå maksimal sportslighet.
Carrera-modellene har i dag treliters boxere med turbo, mens modellene med Turbo i betegnelsen har 3,8-litere. Det skal bli interessant å se om dette blir videreført i 992, eller om 3,0-litere blir standard over hele linjen.
911 GT3 benytter en 4,0-liter uten pustehjelp, entusiastene håper nok Porsche velger tilsvarende løsning for neste generasjon.
Lang prosess
I motsatt ende av skalaen vet vi at Porsche vurderer å lage en hybrid 911, men den ligger nok noen år inn i fremtiden i så fall. Fordelen med hybrid er ekstra krefter, spesielt under akselerasjon, ulempen er ekstra vekt.
De har jo stor suksess med slike varianter i Panamera og Cayenne, men 911-klanen er nok vanskeligere å overbevise om elektrifiseringens fortreffelighet.
Vi kan regne med at generasjonsskiftet for 911 starer i 2019, men det tar lang tid før alle variantene av Coupé, Cabriolet og Targa er på plass i 992-versjoner.