-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Her tester Audi elektrisk A6
Audi utvider stadig familien med elbiler. Snart står A6 e-tron for tur.
Vi fikk en forsmak på denne gjennom en lekker konseptbil som sto utstilt på bilutstillingen i Shanghai i fjor. Nylig fikk vi også bekreftet at en stasjonsvogn er i emning gjennom A6 Avant e-tron concept.
Audi har bekreftet at A6 e-tron skal i produksjon fra 2023, og stasjonsvognen ligger neppe langt bak sedanen i køen.
Bilen blir en direkte konkurrent til Mercedes EQE og den kommende el-versjonen av BMW 5-serie samtidig som den vil utfordre Tesla Model S som snart kommer i ny utgave.
Selv om prototypen våre fotografer har kommet over i Lappland er godt kamuflert, kan vi se at den vil ligge relativt tett opp mot konseptbilen med hensyn til design, og i format tilsvarende dagens A6.
Selvsagt blir ikke produksjonsutgaven like ekstrem som konseptet med hensyn til bakkeklaring og hjuldimensjon. Kameraer i stedet for sidespeil blir nok heller ikke standard.
LED-stripen tvers over hekken er også borte på prototypen, men produksjonsutgaven vil nok ha en LED-stripe tilsvarende den som fins på eksisterende e-tron modeller.
Legg merke til at lyktene her er i to etasjer mens konseptbilen bare hadde en tynn stripe der kjørelysene sitter på prototypen. Vi har sett tilsvarende design på slektningen Q6 e-tron som skal i salg mot slutten av inneværende år.
Både Q6 e-tron og A6 e-tron blir blant de første modellene ut på VW-gruppen nye fleksible PPE-plattform (Premium Platform Electric) som Audi og Porsche har hatt ansvar for utviklingen av. Første Porsche på plattformen blir Macan EV i 2023.
Audi har fortalt at A6 e-tron skal tilbys med en enkel motor og bakhjulsdrift, samt i en quattro-versjon med firehjulsdrift.
Konseptet var utstyrt med to motorer med samlet effekt på 475 hk og maks dreiemoment på 800 Nm. Audi antydet en rekkevidde på inntil 700 kilometer.
Takket være 800 volt teknologi (som Porsche Taycan / Audi e-tron GT) kan den hurtiglades på 270 kW slik at et 100 kW batteri fylles til 80 prosent på under en halvtime og man lader nok til 300 km på ti minutter.
Dagens A6 skal selges parallelt med nykommeren i en periode, og vil få en facelift mot slutten av inneværende år slik at de to får noenlunde tilsvarende design. Fra 2026 skal alle nye Audi-modeller være rene elbiler.