Audi A8

Mer muskler – mindre vekt. Det er kortversjonen av den nye A8. De største endringene finner vi under skallet.

Publisert Sist oppdatert

Audi A8
Audi A8

Først publisert i BIL 10 - 2002.

Andre generasjon av Audis flaggskip beveger seg i mer sportslig retning, samtidig som den i første omgang leveres med to saftige motorvalg – begge Våttere, og begge med økt effekt i forhold til tidligere motorer med samme volum. 3,7-literen er økt fra 260 til 280 hk, mens 4,2-literen nå har 335 hk mot tidligere 300 hk.

Senere blir motorutvalget bredere, og det blir utvidet i begge ender. Ved sommertid neste år kommer en dieselmotor, nærmere bestemt en TDI V8. I løpet av neste år kommer også to andre bensinmotorer, i hver sin ende av ytelsesskalaen, nemlig en V6- og en W12-motor. Sistnevnte har vi allerede stiftet bekjentskap med i halvbroren Volkswagen Phaeton hvor den yter 420 hk ved 6000 o/min. og byr på et dreiemoment på fantastiske 550 Nm ved 3000 o/min.

3,7-literen sparker bra fra, selvfølgelig – akselerasjon fra null til hundre på 7-tallet sier sitt om det – men støydempingen mot motoren er så fullkommen at jeg blir “lurt til å tro at det ikke går særlig fort. Det er jo en inngrodd oppfatning at kjapp akselerasjon skal henge sammen med mye motorstøy... Bilens tyngde bidrar også til at det ryggmargssitrende skyvet er noe mer forsiktig enn forventet. Denne forventningen tilfredsstilles derimot fullt ut med 4,2-literen under panseret. For øvrig er det nettopp den største motoren som importør Harald A.Møller AS regner med blir volumselgeren her hjemme – hvis vi kan snakke om volum når det handler om et par dusin biler i året.

Forsiktige linjer
Utvendig design er ikke veldig forskjellig fra forgjengeren, tvert i mot, Audi har gitt karosseriet en forsiktig ansiktsløfting. Likevel er linjene tydelig mer sportslige, først og fremst fordi den nye A8 har fått et klarere coupé-preg. Til tross for den skrånende takbuen er det akseptabel innvendig takhøyde i baksetet.

Under skallet – hvor det i stor utstrekning er benyttet aluminium for å spare vekt – er det et vell av nyheter. Et bilde på at dette ikke handler om en blåkopi av den tidligere konstruksjonen, er at akselavstanden er 5,5 cm større og at karosseriet er 60 prosent stivere enn på forgjengeren. En av nyhetene finner vi i kommunikasjons-systemet MMI, Multi Media Interface, med sitt kontrollpanel på midtkonsollen. Ved hjelp av en styreknott som er omkranset av fire hjelpeknapper, kan man kjapt og enkelt styre funksjoner som radio/CD-spiller, kommunikasjon og navigasjon foruten en rekke muligheter for innstilling av bilens egenskaper.

En av disse mulighetene finner vi i luftfjæringssystemet hvor du kan velge mellom fire ulike oppsett: Automatic, Dynamic, Comfort og Lift. Sistnevnte kan bare aktiveres når farten er under 80 km/t, og innebærer at bakkeklaringen øker med 2,5 cm. Når luftfjæringen er satt i “Automatic”, har karosseriet standard bakkeklaring på 12 cm. Hvis hastigheten ligger over 120 km/t i mer enn 30 sekunder, senker bilen seg automatisk 2,5 cm.

Adaptive lys
De nye hovedlysene,som er i stand til å lyse opp veibanen også rundt svinger, er utviklet i samarbeid med Hella. Kort beskrevet er det brukt en spesiell reflektor med en halogenlampe plassert i en vinkel på 15 grader mellom nærlyset og fjernlyset. Denne reflektoren retter lyset til siden ved hjelp av en styreenhet som baserer seg på informasjon om bilens hastighet, vinkelen på forhjulene og blinklyset. Det spesielle lyset blir slått på i tillegg til nærlyset, avhengig av bilens hastighet når føreren bruker blinklyset før han svinger eller kjører gjennom krappe kurver. Svinger bilen til høyre, blir høyre lyskaster aktivert. Under rygging tennes begge for at fører skal kunne orientere seg bedre.

“Advanced key betyr at bilen kan startes med tenningsnøkkelen godt forvart i lomma. For at det skal være mulig, er det lagt inn en start/stopp-bryter ved siden av gearspaken. Enten bruker du altså tenningsnøkkelen på vanlig måte, eller du lar nøkkelen hvile og benytter startknappen. Vi ser ikke det helt store fremskrittet i dette – det virker mer som en fordyrende gimmick – for du må uansett alltid ha nøkkelen i nærheten, det vil si på deg eller i bilen, for å få startet motoren.

Elektromekanisk parkeringsbrems gjør også sin debut i Audi-sammenheng i A8. Den betjenes med en liten hendel på midtkonsollen, og skal kunne holde bilen i opp til 30 graders stigning. Hvis bakken er for bratt, kommer det opp en advarsel på informasjonsskjermen.

De første norske kundene får sine biler i begynnelsen av februar. Priser? De er ikke klare ennå, men du får en grei pekepinn ved å ta en titt på BMW 7-serie. Audi har også bestemt seg for å lansere en S8- utgave, men de vil ikke røpe noe tidspunkt ennå.

DETTE ER AUDI A8 quattro:

Lengde: 505,1 cm. Bredde: 189,4 cm. Høyde: 144,4 cm. Akselavstand: 294,4 cm. Sporvidde f/b: 162,9/161,5 cm. Bagasjeromvolum: 500 liter. (VDA). Tankvolum: 90 liter.
Forbruk i følge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS