-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Opel tar en Tesla - til halve prisen
Kampen om å være best på elbilrekkevidde er i full gang. Nå kaster Opel seg inn på arenaen med Ampera-e. Den er i Norge i 2017.
En Opel med Teslas rekkevidde, men til nær halve prisen? Det må være for godt til å være sant? Eller kanskje ikke? For en rekke data er kjent om Chevrolet Bolt, som fra 2017 blir å få kjøpt hos en Opel-forhandler nær deg under navnet Opel Ampera-e.
Minst 300 km
GM har antydet 60 kWt batteripakke i den kompaktstore bilen med plass til fem. Teslas minste modell har 70 kWt batteripakke, men siden Teslaen både er større og tyngre bør Ampera-e kunne konkurrere fullt ut på rekkevidde.
Dette er samtidig det dobbelte av batterikapasiteten til Nissan Leaf som nylig ble oppgradert med 30 kWt batteripakke. Tester bladet Bil har gjort med Leaf 30 kWt viser at praktisk rekkevidde under østlandsk vinter varierer fra 130 til 175 km rekkevidde.
Det vil kunne bety praktisk rekkevidde for Ampera-e på rundt 300 kilometer og stemmer overens med oppgitt rekkevidde på 320 kilometer i USA. I USA kreves at bruksrekkevidde skal være lik fabrikkoppgitt rekkevidde.
Trusselen fra Tesla
Chevrolet Bolt/Opel Ampera-e er naturligvis GMs svar på trusselen fra Tesla om snart å lansere en mer kompakt familiebil enn Model S, men med omtrent samme rekkevidde og til langt lavere pris.
GM antyder derfor pris under 30.000 dollar for Bolt når 7500 dollar i US-insentiver er trukket fra. Omregnet direkte til norske kroner blir det rundt 330.000 kroner. Tesla Model S 70 koster til sammenlikning akkurat 600.000 kroner.
Økt rekkevidde er naturlig nok tema hos alle som produserer elektriske biler. Volkswagen antyder lengre rekkevidde på Golf, BMW sier det samme om i3. Samtidig har det lekket ut informasjon på at BMW planlegger i5, som både vil være større og klare flere km enn i3.
60 kWt fra Nissan
Og da BilNorge besøkte Nissan i Yokohama sist høst ble vi presentert for en 60 kWt stort batteri som var under uttesting. Batteriet blir Nissans svar i neste generasjon Leaf, som vil være en direkte konkurrent til Bolt/Ampera-e.
Betydelig prisfall på battericeller de siste to årene har gjort det mulig å øke batterikapasiteten i elbilene uten å øke prisen.
Kommende Bolt/Ampera-e bygger på GMs erfaring med Volt/Ampera, sistnevnte lansert som elbil med rekkeviddeforlenger i 2011. Det ble på ingen måte noen suksess verken i Norge eller resten av verden. Fordi Ampera ikke nøt godt av engangsavgiftsfritak eller andre elbilincentiver, ble den for kostbar til å være interessant i Norge.