-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Opel tar en Tesla - til halve prisen
Kampen om å være best på elbilrekkevidde er i full gang. Nå kaster Opel seg inn på arenaen med Ampera-e. Den er i Norge i 2017.
En Opel med Teslas rekkevidde, men til nær halve prisen? Det må være for godt til å være sant? Eller kanskje ikke? For en rekke data er kjent om Chevrolet Bolt, som fra 2017 blir å få kjøpt hos en Opel-forhandler nær deg under navnet Opel Ampera-e.
Minst 300 km
GM har antydet 60 kWt batteripakke i den kompaktstore bilen med plass til fem. Teslas minste modell har 70 kWt batteripakke, men siden Teslaen både er større og tyngre bør Ampera-e kunne konkurrere fullt ut på rekkevidde.
Dette er samtidig det dobbelte av batterikapasiteten til Nissan Leaf som nylig ble oppgradert med 30 kWt batteripakke. Tester bladet Bil har gjort med Leaf 30 kWt viser at praktisk rekkevidde under østlandsk vinter varierer fra 130 til 175 km rekkevidde.
Det vil kunne bety praktisk rekkevidde for Ampera-e på rundt 300 kilometer og stemmer overens med oppgitt rekkevidde på 320 kilometer i USA. I USA kreves at bruksrekkevidde skal være lik fabrikkoppgitt rekkevidde.
Trusselen fra Tesla
Chevrolet Bolt/Opel Ampera-e er naturligvis GMs svar på trusselen fra Tesla om snart å lansere en mer kompakt familiebil enn Model S, men med omtrent samme rekkevidde og til langt lavere pris.
GM antyder derfor pris under 30.000 dollar for Bolt når 7500 dollar i US-insentiver er trukket fra. Omregnet direkte til norske kroner blir det rundt 330.000 kroner. Tesla Model S 70 koster til sammenlikning akkurat 600.000 kroner.
Økt rekkevidde er naturlig nok tema hos alle som produserer elektriske biler. Volkswagen antyder lengre rekkevidde på Golf, BMW sier det samme om i3. Samtidig har det lekket ut informasjon på at BMW planlegger i5, som både vil være større og klare flere km enn i3.
60 kWt fra Nissan
Og da BilNorge besøkte Nissan i Yokohama sist høst ble vi presentert for en 60 kWt stort batteri som var under uttesting. Batteriet blir Nissans svar i neste generasjon Leaf, som vil være en direkte konkurrent til Bolt/Ampera-e.
Betydelig prisfall på battericeller de siste to årene har gjort det mulig å øke batterikapasiteten i elbilene uten å øke prisen.
Kommende Bolt/Ampera-e bygger på GMs erfaring med Volt/Ampera, sistnevnte lansert som elbil med rekkeviddeforlenger i 2011. Det ble på ingen måte noen suksess verken i Norge eller resten av verden. Fordi Ampera ikke nøt godt av engangsavgiftsfritak eller andre elbilincentiver, ble den for kostbar til å være interessant i Norge.