-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
T-Ford 100 år i dag
I dag er det 100 år siden den første Ford Model T rullet ut fra fabrikken i Detroit. Dette er bilen som forandret verden.
Bioetanol
Den første T-Forden hadde en 2,9-liters 4-sylindret motor med 20 hester og en toppfart på noe over 70 km/t. Også med dagens øyne var den høyaktuell på ett område: Den kunne gå på et vidt spekter av drivstoffer, blant annet bioetanol.
T-Forden er bilen som ga verden hjul å rulle på. Det var den første bilen som ble produsert på et bevegelig samlebånd og som dermed skapte den andre industrirevolusjonen. Det var bilen som åpnet opp for minstelønn og 8-timers arbeidsdag for fabrikkarbeidere. Det var bilen som bidro til å skape den amerikanske middelklassen. Det var bilen som etter hvert fikk en pris som gjorde den tilgjengelig for alminnelige lønnstakere, og det var den første masseproduserte, lavprisbilen med utskiftbare deler.
Les bilmerkenes historie: FORD
15 millioner eksemplarer
Opp gjennom årene ble det bygget et stort antall forskjellige Model T, etter hvert også noen med pickup-lasteplan og 4-dørs lukkede karosserier. I tillegg foregikk det enormt mye hjemmesnekring med utgangspunkt i en "Tin Lizzie".
I alt ble Ford Model T produsert i 19 år, fra 1. oktober 1908 til 26. mai 1927. Da var det solgt over 15 millioner eksemplarer på seks kontinenter, en produksjonsrekord som først ble slått av Volkswagen-bobla i 1972.
Til Norge
Ingen vet nøyaktig når den første T-Forden kom til Norge, men generalkonsul A. M. Gjestvang i Gjestvangs Automobilforretning, importerte en 2-seters T-modell i 1911. Med denne bilen deltok han i Norges første billøp "Isracet Paa Bundefjorden" den 25. februar 1912. Denne bilen lever fortsatt i beste velgående, og kjører nærmere 100 mil hvert år i forskjellige veteranbilløp.
I dag, 100 år etter at den første ble bygget, er det mellom 300 og 400 T-Forder i Norge. Noen av dem står nedstøvet rundt om i landet, men de aller fleste er i godt kjørbar stand og luftes så snart anledningen byr seg.
Faktisk importeres det fortsatt T-Forder til Norge. Nå kommer de hit på hjul, mens de i gamle dager ankom i kasser og ble montert i Norge.
- Skulle man ønske å bli eier av en T-Ford er prisen mellom 80.000 og 100.000 kroner for en "svart" T-modell (1917 - 1927) og 150.000 til 200.000 for en såkalt "Messingford", sier Halfdan Prøsch, ivrig T-Ford-entusiast og formann i Norsk T-Ford Klubb.
Les bilmerkenes historie: FORD
T-Ford høyepunkter: