Nissan Primera: Nissan Primera 2.0 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Nissan Primera 2.0
PRØVEKJØRT: Noen sier den er elegant, provoserende og tøff sier andre – og det er en Nissan vi snakker om!
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 3 - 2003.

I den nyeste Primera’en har Nissan fått en bil folk tar stilling til. Få har kommentert den som stygg, de mest skeptiske har strukket seg til å si at den er spesiell, men de fleste tar den som et friskt innslag i en ellers konservativ Nissan-stall. Det er ikke bare eksteriøret som gjør at Primera skiller seg fra mengden, også interiøret og da spesielt instrumenteringen og betjeningen av radio og klimaanlegget gjør Primera spesiell.

Femdørsmodellen har samme interiørdesign som sedanen og stasjonsvognen og det er stort sett bare bakenfor bakdørene du finner forskjell. Hekken er litt høyere enn sedanens, og ryggekameraet er nyttig. Den store bakluken gir adkomst til et stort og ryddig bagasjerom. Ved å legge ned bakseteryggen kan du øke plassen ytterligere. Lastehøyden er gunstig, men bakhjulsopphenget er plasskrevende og bagasjeromgulvet skråner oppover mot baksetet. Det kan derfor være vanskelig å stable gjenstander slik at de ikke sklir bakover.

Den nye 2-litersmotoren har nydelig gange, og er vesentlig mer stillegående og vibrerer mindre enn toliteren vi kjenner fra forrige generasjon Primera. Dette gjør det mer behagelig å utnytte motoren på høyere turtall. 140-hesteren oppleves som arbeidsvillig, og gir Primera nok kraft til at den innfrir i forhold til den ellers sportslige karakteren.

Fjæringskomforten ligger på den sportslige siden og på humpete og hullete Oslo-gater oppleves den som litt vel sporty. På landeveien er komforten bedre, men støynivået på grov asfalt er høyere enn strengt tatt nødvendig med piggfrie vinterdekk, og vår bil hadde nok tjent på å ha smalere vinterdekk både for komforten og fremkommelighetens del. Sannsynligvis ville ikke den sportslige karakteren lide heller.

NISSAN Primera 2.0 5d:
Motor: 4-sylindret. Sylindervolum: 1998 ccm.
Effekt: 103 kW (140 hk) v/6000 o/min.
Dreiemoment: 192 Nm v/4000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 6M.
Dekk: 215/50HR17. Mål: Lengde: 456,7 cm. Bredde: 176,0 cm. Høyde: 148,2 cm.
Akselavstand: 268,0 cm.
Sporvidde f/b: 152,8/153,4 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1414 kg. Tillatt totalvekt: 1910 kg. Maks vogntogvekt: 3410 kg. Maks taklast: 100 kg.
Bagasjerom: 450 liter (VDA).
Tankvolum: 62 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 9,8 sek
Toppfart: 200 km/t
Forbruk bykjøring: 1,19 l/mil
Forbruk landevei: 0,69 l/mil
Forbruk snitt: 0,87 l/mil
CO2-utslipp: 208 g/km
Pris: kr. 309.900,-
Forbruk i følge 99/100/EU.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: