Saab 9-3: Saab 9-3 2.2 TiD - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Saab 9-3 2.2 TiD
PRØVEKJØRT: Dieselmotoren passer utmerket i Saab 9-3, og gjør den til en reiselimousin.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 3 - 2003.

Knatringen ved kaldstart er ikke til å ta feil av, men den demper seg raskt, og når motoren har fått normal arbeidstemperatur er det bare en svak knurring som minner deg om at denne 9-3en har dieselmotor under panseret.Forresten, det stemmer ikke helt, også kortpustheten og det kraftige dreiemomentet avslører den.

Saabs turbomatede bensinmotor har en nydelig og fyldig dreiemomentkurve som det skal godt gjøres å overgå med en dieselmotor. Men 2.2 TiDmotoren har mer dreiemoment enn både 150- og 175-hesters bensinmotorene, og dreiemomentkurven ligger på topp i det hastighetsområdet som er mest aktuelt for norske veier. Allerede ved 1500 o/min er dreiemomentet på topp, og ligger så støtt på 280 Nm til 3000 o/min. Trekkkraften er overbevisende, og til dieselmotor å være er 2,2-literen også overraskende akselerasjonsvillig. 0 til 100 km/t på 11 sekunder er slett ikke ille, og når det kombineres med et forbruk som for vår del lå rundt 0,8 l/mil ved overveiende bykjøring er dette en kombinasjon som gjør 9-3 til et aktuelt alternativ også i dieselmarkedet.

Vår bil er den rimeligste modellen i programmet, en Linear, og slett ikke så påkostet som en hadde ventet fra Saab. Men den har det meste du har bruk for, og jeg får korrigere påstanden om at Saab hadde ofret vindusviskerens ekstraslag etter spyling. Det har de ikke, men det aktiveres bare ved hastigheter under 50 km/t.

Mens skinnsetene i forrige måneds testbil ga meget god sittekomfort og støtte er ikke stoffsetene i denne bilen like gode. De er mykere og gir ikke samme støtte under lårene og sideveis. Vi savner en mulighet til å justere sitteputens vinkel.

Fjæringen og dempingen er stram, men ikke like stram som i 9-3 med 175-hesters bensinmotoren, og på humpete veier er den litt mer støtete enn ventet og mangler den behagelige flyten på dårlig vei. Med de rettskuldrede vinterdekkene er den heller ikke like retningsstabil på piggslitte og sporete veier, og styrefølelsen er heller ikke like god.

Saab har greid å dempe støyen fra dieselmotoren godt, men de kunne med fordel jobbet litt mer med fjæringen og dempingen så hadde dette vært en førsteklasses reiselimousin.

SAAB 9-3 Linear 2.2 TiD:
Motor: 4-sylindret. Sylindervolum: 2171 ccm. Effekt: 92 kW (125 hk)v/4000 o/min. Dreiemoment: 280 Nm v/1500 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Dekk: 195/65HR15.
Mål: Lengde: 463,5 cm. Bredde: 176,2 cm. Høyde: 146,6 cm.
Akselavstand: 267,5 cm.
Sporvidde f/b: 152,4/150,6 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1560 kg. Tillatt totalvekt: 2020 kg. Maks
vogntogvekt: 3620 kg. Maks taklast: 100 kg.
Bagasjerom: 425 liter (VDA).
Tankvolum: 62 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 11,0 sek
Toppfart: 200 km/t
Forbruk bykjøring: 0,90 l/mil
Forbruk landevei: 0,52 l/mil
Forbruk snitt: 0,66 l/mil
CO2-utslipp: 177 g/km
Pris: kr. 335.000,-
Forbruk i følge 99/100/EU.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: