Honda Civic: Honda Civic 1.4iS - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Honda Civic 1.4iS
PRØVEKJØRT: I nye Civic har Honda lagt større vekt på plass, og tredørs Civic er blitt en rommelig og frekk utfordrer i kompaktklassen.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 3 - 2002.

I femdørsutgaven er det plassen som er vektlagt. Sammenlignet med tidligere modeller gjelder det samme for tredørs Civic. Nykommeren virker mer volumiøs, men synet bedrar, den er faktisk fire cm kortere enn forgjengeren. Men Hondas ingeniører har vært flinke til å utnytte plassen, og til tross for at akselavstanden er kortet ned med 5 cm oppleves nykommeren som vesentlig rommeligere.

Det skyldes hovedsakelig at motoren og gearkassen er flyttet forover, slik at fronten er kortere. Men også det flate gulvet bidrar til bedre plass, blant annet til baksetepassasjerene. Disse tjener også på at Civic nå er en høy bil, hele 6,5 cm høyere enn forgjengeren. Setene er høyere, og dermed utnyttes også plassen bedre. Bakluken er rettere enn tidligere, og romfølelsen er overbevisende i forhold til det du normalt forbinder med Civic. Adkomsten til baksetet er grei, men vi savner minne på forseteryggen, slik at du slipper å justere den på nytt hver gang noen har vært i baksetet.

Førerplassen er eksemplarisk, stort ryddigere og mer praktisk enn dette kan det knapt gjøres. Noen vil sikkert hevde at det er vel nøkternt, men her finner du alt du trenger for å kjøre bil, verken mer eller mindre. Gearspaken sitter i dashbordet og er nær rattet og lett å nå. Gearskiftet er enkelt og kort. Plassen mellom setene, som normalt er okkupert av en langsgående tunnel, er brukt til praktiske smårom. Bagasjerommet er ryddig og rommelig.

Tredørs Civic leveres med en 1,4-liters rekkefirer for de som har et jordnært forhold til bilen. For de som har behov for litt mer enn 90 hk kan kanskje Civic Type R med 200 hk være noe å tenke på.Vår 1,4-liter er snill og arbeidsvillig. Den trives best når det får litt turtall og du vil oppleve den som litt lat hvis du lar turtellernåla hvile rundt 2000-merket. Få den opp mot 4000 så vil du merke at det er litt krutt i fireren.

Mens femdørs Civic oppleves som svært så komfortabel både når det gjelder fjæringskomfort og støy, har tredørsmodellen en mer sportslig karakter. Det går litt ut over komforten, i form av høyere støynivå,og da spesielt fra hjulene. Og vi synes faktisk støynivået fra hjulene er litt i overkant. Det lover ikke bra når vi vet at de fleste piggfrie vinterdekk gir mindre hjulstøy enn sommerdekk. Fjæringskomforten kunne også vært bedre, og ved bykjøring er det spesielt asfaltkanter og trikkeskinner som drar ned helhetsinntrykket.

Kjøreegenskapene er det derimot ikke noe å utsette på. Styringen er lett og presis, uten at bilen oppleves som nervøs. Sammenlignet med femdørs Civic er denne bilen mye kvikkere og morsommere på svingete veier. Du har bedre kontakt med veien og den tåler litt hardere behandling i svingene og i brå unnamanøvre enn storebror med fem dører.

Utstyrsmessig virker tredørs Civic påkostet, men vi savner hodekollisjonsputer og stabilitetskontroll. Den vanlige utstyrspakken har sentrallås, høydejustering av førersetet, radio/CDspiller, 5 hodestøtter, ABS og fire kollisjonsputer. Elektriske vindusheiser glimrer med sitt fravær, og vår testbil har klimaanlegg, noe som øker prisen med 9.900 kroner i forhold til grunnversjonen.

Tredørs Civic er blitt en svært trivelig bil med en sportslig karakter. Men vi setter et spørsmålstegn ved finishen. Når du setter nøkkelen i dørlåsen og opplever at hele dørhåndtaket flyttes er ikke det noe godt tegn. Honda bør være litt forsiktige nå, de bør ikke gjøre tingene mye billigere enn dette. Med en prislapp på 193.000 er ikke dette noen utpreget billigbil, og konkurrentene er mange.

HONDA Civic 1.4iS:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og fire ventiler pr. sylinder. Kompresjon: 10,4:1. Sylindervolum: 1396 ccm. Boring og slaglengde: 75,0 x 79,0 mm. Effekt: 66 kW (90 hk) v/5600 o/min. Dreiemoment: 130 Nm v/4300 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Bremser: Ventilerte skiver foran og tromler bak. ABS og EBD.
Dekk: 185/70SR14.
Mål: Lengde: 414,0 cm. Bredde: 169,5 cm. Høyde: 144,0 cm. Akselavstand: 257,0 cm. Sporvidde f/b: 146,8/146,9 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1167 kg. Tillatt totalvekt: 1575 kg. Maks tilhengervekt: 1200 kg. Maks vogntogvekt: 2775 kg. Maks taklast: 60 kg. Bakkeklaring: 15,0cm. 
Bagasjerom: 315 liter (VDA).
Tankvolum: 50 liter.
Aks. 0 - 100: 11,6 sek
Toppfart: 177 km/t
Forbruk bykjøring: 0,80 l/mil
Forbruk landevei: 0,54 l/mil
Forbruk snitt: 0,63 l/mil
CO2-utslipp: 150 g/km
Pris: kr. 192.600,-
Forbruk i følge 99/100/EU.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: