![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Forsiden // Beijing 2020 // Lanseringskalender // Spionbilder // Bilvideoer // Bilsport // Bilutstillinger // Bilhistorie // Biløkonomi // Yrkesbil // Nyhetsbrev |
||||||||||||||||||||
![]() |
![]() Lancia Kappa 2.0 PRØVEKJØRT: Vi kan ikke garantere at du blir i godt humør av å sitte bak rattet i Lancia Kappa, men bilen gir kjøreglede og velvære i en slik grad at det neppe er bilens skyld hvis du kommer sur til jobben og gretten hjem igjen. |
Biltester:
![]() Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020). |
![]() |
|||||||||||||||||
Først publisert i BIL 3 - 1997. Det er lett å finne seg til rette bak rattet — eller for å være mer presis: Når både setet og rattet kan justeres i såvel høyde som lengde, skal man ha en svært spesiell kroppsbygning for ikke å finne en god kjørestilling med riktig avpasset avstand mellom sete, ratt, pedaler og gearspak. Forsetene har lange sitteputer med god sidestøtte, mens det er noe dårligere sidestøtte i ryggen. Instrumentenes plassering, med dashbordet trukket langt frem mot frontruten, bidrar til en følelse av rom, luft og plass for både sjåfør og passasjer. Vanligvis er jeg skeptisk til imiterte materialer, men jeg medgir uten forbehold at måten Lancia har rammet inn midtkonsollen på med matt «treverk », er absolutt vellykket. Allerede etter noen få mil bak rattet har Kappa gitt meg en solid limousin-følelse, en luksusfølelse akkurat slik den må være for å forsvare en pris på dette nivået. Komfort, utstyrsnivå og pris gjør Kappa til en naturlig konkurrent til BMW 5-serie. Riktignok koster BMW 520i noen tusenlapper mer, men til gjengjeld er den utstyrt med et antispinnsystem. Også kjøreegenskapene gjør det naturlig å sammenligne med BMW, for Kappa har et hjuloppheng (fjærben, triangelarmer og stabilisatorstag foran, fjærben og to parallelle tverrstilte armer og et foroverrettet reaksjonsstag bak) og en fjæring som gir en sportslig kjøreopplevelse som ligner mer på BMW enn på en Motor med muligheter Når du kusker på landeveien i 80 km/t i femtegear viser turtelleren behagelige 2550 omdreininger, og ved 60 km/t i fjerdegear roterer motoren med 2400 omdreininger. Selv om dreiemomentkurven når sitt toppunkt ved 4000 omdreininger, gir motoren fraspark så det holder allerede fra 3000 omdreininger, så det er ingen grunn til å mase mye med gearspak og gasspedal under hverdagskjøring, men du skal vite at mulighetene er der. De piggfrie Pirelli-dekkene yter ikke bilen full rettferdighet. De er for glatte til at de eliminerer problemene som norsk vinterføre byr på. Jeg savnet et antispinnsystem, for eksempel slik som ASC+T-systemet som er standard på den tidligere nevnte konkurrenten. «Gode» speil Apropos vask; vinduspusseren på høyre side av frontruten har uvanlig liten radius. Dermed er det et forholdsvis stort areale ytterst/øverst som ikke pusses, noe som bidrar til at det kan være vanskelig å se gatelyset når man står og venter på grønt — vel og merke når frontruten er møkkete. I tillegg til utstyr som allerede er nevnt, har Kappa blant annet elektroniske beltestrammere foran, startsperre og selvfølgelig ABS-bremser og to kollisjonsputer. Dessuten er det en informasjonsskjerm på midtkonsollen som kan gi et 20-tall opplysninger. Blant annet varsler den med lyd og tekst når utetemperaturen medfører fare for is på veien. Klimaanlegg koster 13.500 kroner og metalliclakk 2.750 kroner ekstra. Er du i markedet etter ny bil i prisklassen inntil 400.000 kroner, byr Lancia Kappa på akkurat den kjøreglede og luksus du bør unne deg i hverdagen. LANCIA KAPPA 2.0:
annonse
|
||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
Annonse:
| ||||||