Volkswagen Passat: VW Passat stasjonsvogn - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
VW Passat stasjonsvogn
PRØVEKJØRT: Den er større enn før, mer stillegående enn før og har bedre kjøreegenskaper enn før. Da får vi bære over med et kjedelig ytre.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 8 - 1997.

I motsetning til mange av konkurrenterne, har ikke Volkswagen strukket sin stasjonsvogn. Den er faktisk 6 mm kortere enn sedanen. Likevel, med sine 467 cm er den 7 cm lengre enn den utgående modellen. Også i bredden og høyden har stasjonsvognen lagt på seg, henholdsvis 2 og 1 cm.

Lasterommet er langt og flatt, men selv med større bredde mellom hjulkassene enn i den gamle modellen, er ikke Passat best i klassen når det gjelder lastevolum. Både Renault Laguna, Ford Mondeo og Peugeot 406 kan vise til mer plass, men forskjellene er små. Et ankepunkt mot sedanen er dårlig takhøyde i baksetet, noe som er et resultat av den nedsvingte karosseriformen. I stasjonsvognen finnes ikke dette problemet, så baksetepassasjerene kan beholde hatten på.

Fin kjøreopplevelse
Passaten har en presis styring med god styrerespons på vei med godt feste. På glattere vei kjenner man at styringen er en anelse ufølsom rundt nullstillingen. Dermed er tilbakemeldingen mindre god og det kan være vanskeligere å kjenne om bilen har feste eller ikke. Stabiliteten er god både i svinger og på ujevn vei.

Karosseriet er vesentlig stivere enn på forhjengeren, noe som blant annet bidrar til at bilen er nærmest fri for klapring og vibrasjoner selv på dårlig underlag. Hjuloppheng og bakaksel er like i sedan og stasjonsvogn. Forhjulsopphenget er kjent og velprøvd fra Audi A4. Bak har VW valgt en løsning med separate støtdempere og fjærer på Passaten (Audi bruker fjærben), noe som gir 6 cm større bredde mellom hjulkassene i lasterommet.

Tilstrekkelig 1,6-liter
Ser man bare på tiden for akselerasjon fra 0 til 100 km/t, skulle man umiddelbart tro at Passaten er undermotorisert med 1,6-liters motor. I praksis er den likevel fleksibel nok til det aller meste av hverdagens kjøring – for ikke å snakke om søndagens. Prishoppet opp til neste motorstørrelse, som betyr 25 hester og 28 Newtonmeter mer, utgjør 28.000 kroner.

Riktignok er det lite ork i motoren når turtallet ligger på 1500 omdreininger eller lavere, men dette betyr likevel ikke at gearspaken må brukes plagsomt mye for å holde jevn fart på ekvipasjen. Fra 1900 omdreininger og oppover er hestene våkne. Turtallet ved 80 km/t i femtegear er 2400 omdreininger, mens det ved 60 km/t i tredjegear ligger på 3000 omdreininger. 1,6-literen imponerer også når det gjelder støy. Selv under akselerasjon er det ikke plagsomt lydnivå inne i kupeen og under vanlig kjøring opplever jeg et behagelig lydbilde. Dette har riktignok mer med støyisoleringen av bilen å gjøre enn med motoren, men Passat med 1,6-liter er blant de stilleste guttene i klassen (lesere som er interessert i vårt inntrykk av 1.8T-motoren, henvises til sedantesten i Bil nr 12/1996).

Vekt på sikkerhetsutstyr
Som på sedanen heter stasjonsvognens utstyrsnivåer Comfortline («for massene»), Trendline («du vil bestemme selv») og Highline («noe å strekke seg etter»). Syncro, som er volkswagenspråk for firehjulsdrift, kan leveres sammen med motorene 1.8/125 hk, 2.8 V6 (hvor syncro er standard) samt 1.9/110 hk TDi. Det er i skrivende stund uklart når V6 syncro kommer hit til landet.

For undertegnede står den nye stasjonsvognen frem med et forbausende kjedelig eksteriør. Tidløst kalles det av noen, visuell harmoni heter det på designspråket. Men utseendet er ikke alt, heter det også. I dette tilfellet kan vi si tvert i mot, for det kjedelige ytre skjuler en høyst vellykket stasjonsvogn med praktfulle kjøreegenskaper, god komfort og høyt utstyrsnivå som de fremste kjennetegn. Fire kollisjonsputer (to foran og to på sidene), beltestrammere, ABS og skivebremser på alle hjul, automatisk startsperre, lyktespylere, oppvarmede vindusspylerdyser og elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil er standard på alle modeller. Og som på sedanen er det 11 års garanti mot gjennomrusting på det fullforsinkede karosseriet.

En negativ, men forbigående, side ved Passaten, er leveringstiden. På grunn av bilens suksess er det for tiden dårlig samsvar mellom produksjonskapasitet og etterspørsel. Dermed har importøren snevre kvoter å sluse ut til tørste forhandlere.

VOLKSWAGEN PASSAT 1.6 Stv.:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksler, to ventiler pr sylinder. Innsprøyting. 1595 ccm. 74 kW (100 hk) v/5300 o/min. 140 Nm v/3800 o/min.
Mål: Lengde: 466,9 cm. Bredde: 174 cm. Høyde: 149,6 cm. Akselavstand: 270,3 cm. Sporvidde f/b: 149,5/149,9 cm. Mål kupè: Benplass f/b: 118,0/64,0 cm. Takhøyde f/b: 100,0/96,5 cm. Kupébredde f/b: 141,5/138,0 cm.
Bagasjerom: Lengde: 110,5/176,0 cm. Bredde: 100,0 cm. Høyde: 51,5 cm. Høyde i lukeåpning: 78,0 cm. Bredde i lukeåpning: 102,0 cm. Lastehøyde: 56,5 cm.
Volum: 495 liter (VDA).
Vekter: Egenvekt m/fører: 1345 kg. Tillatt totalvekt: 1820 kg. Tank: 62 l.

AKSELERASJON - TOPPFART
0 til 80 km/t:
9,7 sek
0 til 100 km/t:  13,9 sek
40 til 100 km/t i 3.gear: 13,4 sek
70 til 100 km/t i 3.gear: 6,8 sek
70 til 100 km/t i 4.gear: 10,7 sek
70 til 100 km/t i 5.gear: 14,1 sek
Toppfart 186km/t
Bremselengde: 80 km/t til 0: 29 m

STØY:
V/50m/t
: 61 dBA
V/80km/t: 64 dBA
V/akselerasjon: 74 dBA

FORBRUK EU-97:
By: 1,16 l/mil
Landevei: 0,63 l/mil
Gjennomsnitt: 0,83 l/mil
Pris: 233.820,–

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: