Toyota Aygo: Toyota Aygo: Mini-mini til maxipris - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Toyota Aygo: Mini-mini til maxipris
PRØVEKJØRT: Toyota Aygo er en minibil – når den er 20 cm kortere enn Mini må den kalles mini-mini. Den er liten og kjapp, men pris på 140.000 kroner betyr lite bil for pengene.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 6 - 2005.

Nordmenn har aldri falt pladask for småbiler. Vi vil ikke ha såkalte “urbane biler”. Bil i Norge betyr allbruk, og behovet for plass er stort. Toyota Norge sier de har tro på den nye Aygo. Bilen er en av de eneggede trillingene produsert i Tsjekkia. Citroën, Peugeot og Toyota kommer med helt like biler, men Citroën og Peugeot sitter på gjerdet med tanke på import til Norge. Toyota vil selge 160 i år og hele 700 neste år. Kundene må legge minst 140.000 kroner på bordet for å kle på seg en Aygo. Hva kan de forvente?

Bil for to
Er man to og aldri flere, er Aygo stor nok. De to i forsetene kan boltre seg i tilstrekkelig komfort og plass. Styringen er presis, og med minimal svingdiameter. Fjæringskomforten er bra, mens støykomforten er dårligere. Bilen har en tresylindret motor (laget i Polen) som krever at det jobbes mer med støydempingen. Komforten lider også under at man for 140.000 kroner får verken klimaanlegg eller sentrallås.

Plassen i baksetet bør forbigåes i stillhet, den er nærmest ikke-eksisterende. Slik må det bli når bilen bare er 3,40 meter lang, en halv meter kortere enn VW Polo. Kjøretur i baksetet kan være OK for små barn i egen barnestol, men hvor skal da barnevognen eller trehjulssykkelen ligge? Med baksetet i bruk er det bare plass til noen bæreposer.

Ledelsen i Toyota Norge har tenkt seg lenge om før de sa ja til salg av Aygo, og beslutningen ble støttet av det faktum at det neste år lanseres en ny modell av suksessbilen Yaris. Hver gang en bilmodell blir endret, blir den litt større. Så også med Yaris. Litt større betyr litt dyrere. I dag er prisen for gjennomsnitt-Yaris 160.000 kroner. Når den stiger til 175.000 kroner, må Toyota ha et billigere alternativ, og det blir Aygo.

Aygo bruker veldig lite bensin (0,46 liter pr mil), den blir billig å forsikre, og Toyota garanterer kvaliteten. Aygo blir en sparebøsse i daglig bruk, men et åpent spørsmål er hva annenhåndsverdien er om to eller tre år.

Blir Aygo er bruktbil-hit vil det være stikk i strid med tidligere erfaringer – for når norske bruktbilkjøpere skal ha liten bil skal den ikke bare være billig, men kjempebillig.

Aygo er laget for urbane mennesker, og Toyota hevder kvinner skal falle pladask for bilen. Det samme sa Nissan om Micra, så langt i år ligger den på en markedsandel på 0,4 prosent...

Toyota Aygo
Pris: fra ca kr. 140.000,–
Motor: 3-sylindret rekkemotor. 998 ccm. 50 kW (68 hk) v/6000 o/min. 93 Nm v/3600 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 340 x 161 x 146 cm. Akselavstand: 234 cm. Egenvekt m/fører: 890 kg. Tillatt totalvekt 1245 kg.
Dekk: 155/65 R14.
Bagasjerom: 139 liter (VDA).
Tankvolum: 35 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 14,2 sek.
Toppfart: 157 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,46 l/mil
CO2-utslipp: 109 g/km
Konkurrenter: Hyundai Atos, Ford Ka, Chevrolet Matiz og Kia Picanto.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: