Saab 9-5: Nytt liv i gamle 9-5 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Nytt liv i gamle 9-5
PRØVEKJØRT: Plutselig en dag forsvant den italienske teksten fra menyen i Pixbo. Det var den dagen den nye 9-5 ble den gamle 9–5 enda en stund.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 12 - 2005.

Saab 9-5 debuterte sommeren 1997. Da var det fremdeles Einar Hareide som bestyrte designavdelingen der, så han vil sikkert ikke like at jeg sier at jeg synes den nye, renere grillen er en sterk forbedring. Men når jeg sier at det nye interiøret til hans gamle Saab designerkompis Per Ryberg også er veldig bra vil han sikkert nikke svært så enig, og spørre om jeg også har sett neste generasjon.

Men så var det altså meningen at 9-5 skulle gjøres helt ny. Sammen med Alfa Romeo. Og det var felles arbeidsgrupper både på konstruksjonskontorene og på designavdelingen i Pixbo, rett utenfor Gøteborg.

Men så en dag var italienerne dratt, ingen av de mange som hadde jobbet intenst på den felles Premium-arkitekturen skjønte en meter, men alle var enige om at dette var et stort tap. Denne bilen lå an til å bli sensasjonell. Litt tung foran kanskje, men supert pakket, grassat komfort og massive kjøreegenskaper. Det eneste som er igjen av det prosjektet i dag er Alfa 159, men med en helt annen bakaksel enn det de opprinnelig jobbet med.

Så derfor må den gamle leve enda litt lenger. Og det tåler den, det finnes ikke geriatriske antydninger her, og med en finurlig oppdatering av chassiset, man merker det blant annet på styrepresisjonen. Og en vellykket sjonglering med stivere krengningsdempere og støtdempere men mykere fjærer og andre foringer har bedret komforten merkbart, senket støynivået (selv om nordiske landeveier sørger for mer støy enn en prøvekjøring på Kontinentet ville gjort) og gjort bilen enda litt fastere.

Det er nok først og fremst bak rattet man merker forbedringene, og da inkluderer jeg i stor grad arbeidsplassen. Meget mindre fussy enn den pleier å være, selv om man har måttet beholde det gamle dashpanelet er hele kontrollavdelingen sterkt forbedret. Og selv om det er ting som lufte-avdelingen eller infotainment som er forenklet i betjeningen gir det reduserte antall knotter og dingser et meget roligere totalinntrykk som gjør at jeg, i hvert fall, finner meg meget bedre til rette enn før.

Utvendig er det fronten, hentet fra en av de siste års Michael Mauer (nå hos Porsche) konseptbiler, og baklysene, hentet fra noe som ser ganske tysk ut, som først og fremst gir et 2006-uttrykk.

Det er forresten nyheter i drivlinjen også. I tillegg til etanol-muligheter, som av en eller annen underlig grunn ikke er lov i Norge, kommer Saab med en ny 1,9-liters konsern-diesel. Avslappede 150 hester og de 320 Nm'ene finner du i nesten hele turtallsregisteret. Vedlikeholdsfritt partikkelfilter og et blandet-kjøring-tall på 0,64 l/100 km.

Bilen gikk i produksjon i uke 40, det skal ikke ta lang tid før vi kan bringe en skikkelig prøvekjøring av den.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: