Mazda 3: Mazda 3: <br>Burde være en bestselger - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Mazda 3:
Burde være en bestselger

PRØVEKJØRT: Mens VW Golf og Toyota Corolla kjemper på norsktoppen ligger Mazda 3 langt bak i folks bevissthet. Synd – for Mazda 3 er en av de beste bilene i klassen nå som den kommer i endret versjon.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 10 - 2006.

Den er større enn VW Golf, Toyota Corolla, Peugeot 307 og de fleste andre konkurrenter. Den er faktisk 20 cm lengre og nesten en halv størrelse større. Den har høyeste sikkerhetsnivå, kommer best ut i alle rapporter om god kvalitet, og er populær som bruktbil (ikke sedan). Til tross for overlegen utvendig lengde, viser likevel kupémålene at den ikke er spesielt mer rommelig enn konkurrentene.

Bilen koster ikke en krone mer enn konkurrentene – heller mindre. Hva er da årsaken til at Mazda 3 ikke er populær i Norge slik den er i resten av Europa, USA og Canada? Det er ingen feil med bilen. Det er ingen feil med prisene. Da er det nærliggende å anta at det er hos landets Mazdaforhandlere feilen ligger. De har helt mistet peppen og gløden etter at Mazda selv tok over importen. De bruker mer tid på å snakke om “hvor meget bedre alt var før” enn å slå seg stolt på brystet å selge en av markedets beste biler i C-segmentet.

Det er ikke så mange år siden Mazda var Norges mest solgte bil. De siste årene har forhandlerne levd godt på å reparere de bilene de en gang solgte – og har ikke hatt ork til å slåss i markedet. Å bruke “zoom-zoom” i reklamen høres mer ut som refrenget i en Melodi Grand Prixsang enn som lokkemat for en praktisk kvalitetsbil som er “mye bil for pengene”.

 

Bedre uten at det synes

Det er med sordin Mazda nå lanserer en “ny Mazda 3”. Bilen er endret (den ble første gang lansert i 2003) – men du skal være kjenner for å se hva som er nytt. Grillen er litt justert, instrumentene er satt på en annen måte, men bilens profil og design er uendret. Når en produsent skryter av at “bilen har fått nye felger”, har de ikke mye å slå i bordet med.

Men sett deg bak rattet i både den nye og gamle modellen – og du merker forskjellen. Støynivået er redusert med 1,5 decibel – og det var nødvendig. Mazda 3 var en bråkebøtte, særlig på dårlig vei. Den nye har et støynivå som er fullt ut akseptabelt. Det er også mindre vibrasjoner, og det blir mer komfortabel kjøring når veien er dårlig og fartsdumper skal forseres. Hjulopphenget er også endret slik at bilen er mer stabil i svingene.

Mazda har aldri vært kjent for å lage biler som bruker lite drivstoff. Mazda 3 har etter endringer fått redusert forbruk med opp til 6 prosent – men det betyr ikke at bilen har veldig lavt forbruk. En modell med dieselmotor, en spennende kombinasjon som vil koste 260.000 kroner, kommer i september.

 

Kort om bilen:

Mazda 3 kombi 1.6
Pris: ca kr. 220.000. (1,4-liter fra kr 200.000)
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1598 ccm. 77 kW (105 hk) v/6000 o/min. 145 Nm v/4000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 441 x 176 x 146 cm. Akselavstand: 264 cm. Egenvekt m/fører: 1265 kg. Tillatt totalvekt 1725 kg. Dekk: 195/65R 15. Bagasjerom: 346 (VDA). Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 11,7 sek.
Toppfart: 182 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,70 l/mil.
CO2-utslipp: 161 g/km.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: