Nye Saab-detaljer

Endelig har vi orket å dykke ned i Riksgäldens siste meldinger om den triste Saab-historien. Nye detaljer dukket opp. Nye bud også.

Publisert Sist oppdatert

Riksgälden er den svenske institusjonen som forvalter statens finanser. Den har vært sentral i de siste årenes Saab-historie også, fordi den har garantert for lånet fabrikken fikk fra den Europeiske Investeringsbanken (EIB).

Noe av det som er litt spennende i de dokumentene som nå er lagt ut, er at det opprinnelige lånet ble bevilget på basis av en forretningsplan som Königsegg hadde trukket opp - og der produksjons-spesialisten (i tillegg til mye annet) Bård Eker garantert har hatt mer enn en finger med i spillet.

Lånet ble innvilget (og garantert av Riksgälden) «for å utvikle drivstoff-økonomien og sikkerheten i bilene fra Saab».

Dette er betingelser som det stilles store kontrollkrav til. Lånet utbetales i etapper på basis av rapporter som låntakeren jevnlig sender inn. Her snakker vi altså ikke om likviditetstilskudd til en skakk industri.

I dokumentene lærer vi nytt om Saab-selskaper som ble fisjonert ut av selskapet - PropCo, PartsCo og ToolsCo for eksempel, og vi lærer om selskaper som ble solgt og videresolgt, og om hvordan EIB gikk mot Riksgälden da Vladimir Antonov plutselig dukket opp som kjøper av Saab Eiendom AB.

Men det jeg syns er mest spennende, er at det går frem av Riksgäldens dokumentasjon at lånene fra EIB kom opp i 217 millioner euro.

Disse pengene vil jeg tro har gått til utvikling av Phoenix-plattformen – en smart konstruksjon, til en viss grad bygget på gode ideer fra Scania, og som går på at man kan bruke felles interface til å bygge en rekke forskjellige modeller på samme plattform, uten at det skal koste særlig mye ekstra.

Sannsynligvis tilsvarende den Volkswagen kaller MQB, eller Modular Transverse Matrix, eller det Fiat kaller for eksempel CW (Compact Wide). Plattformen har forresten ikke noe å gjøre med den latterlige konseptbilen Saab viste (bildet), som en siste krampe, på Genève i fjor.

Teknikerne hos Saab var blant de mest effektive i bransjen og jobbet fantastisk magert - jeg ville tro at et par hundre millioner euro har fått Phoenix så godt i gang, at det bare er detaljer som mangler for at den er fiks ferdig.

Og at det er derfor kineserne fremdeles er så opptatt av å få kjøpt restene («under forutsetning at vi også finner nøkkelingeniørene – og det haster» sier Youngman-folkene, de som er de ivrigste.)

Bare så det er klart. I slutten av desember betalte Riksgälden tilbake 2,2 milliarder svenske kroner til EIB og er dermed største kreditor i boet.

Men de føyer til at det later til at verdiene i Saab Automobile Parts AB og Saab Automobile Tools AB, som er deler av sikkerheten, er større enn denne summen, slik at svenske skattebetalere ikke har noe å frykte.

Vi skal vel kanskje føye til at denne type EIB-lån ikke er uvanlige. I Gøteborg har Volvo (personbilene) et tilsvarende lån på 3,55 milliarder SEK.

De av dere som vil sjekke alle detaljene kan gå inn her: https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/Garantier-och-utlaning/Vara-garantier/Saab/Historik/ for å få
bakgrunnen, og her: https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/Garantier-och-utlaning/Vara-garantier/Saab/ for å få den foreløpig avslutningen.

Det vil si – den foreløpige avslutningen kjenner vi jo ennå ikke. Den forlengede budfristen gikk ut i går. Det er kommet en rekke bud, «men ingen store nok til å dekke gjelden».

Det vi vet er at kinesiske Youngman er inne med et «foreløpig» bud på 2 milliarder svenske kroner.

Men James Cain, en talsperson for GM, gjør det helt klart i et intervju med TT, at uansett hvem eller hvor mye, så kommer det ikke på tale å selge 9-5 og 9-4 X teknologien ut av konsernet.

Om dette betyr at de sier de også har eierskap til Phoenix – eller om Phoenix regnes som en del av denne teknologien vil forhåpentlig vise seg i løpet av prosessen.

Powered by Labrador CMS