-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Capone-Cadillac på blokka
Kanskje et område for sosialantropologer? Hvor mye dyrere blir en gammel Caddy fordi den har tilhørt en supergangster? Svaret kommer den 28. juli.
Av en eller annen grunn får en bil større verdi når den har vært eid av en berømt person. Jeg har aldri forstått hvorfor John Lennons manglende bilinteresse skal gi hans bilvalg dobbelt så høy verdi når de en gang formidles videre via en auksjon.
Akkurat som jeg heller ikke er sikker på at Al Capone virkelig hadde kvalitet og kjøreegenskaper i fokus da han kjøpte seg en V8 Town Sedan fra Cadillac i 1928.
Men ifølge RM Auctions, som skal banke den bort om noen uker, er dette en av verdens eldste skuddsikre biler. Det første Capone gjorde etter å ha kjøpt den, var å kjøre bort til en lokal karosserimaker og få alt så skuddsikkert som mulig.
Det utrolige er at den 93 år gamle sønnen til han som drev karosseriverkstedet fremdeles husker hvordan faren jobbet på bilen, og hvordan Capone selv kom tilbake og betalte for jobben i cash før han kjørte ut med bilen. Capone var jo konge, klart slike minner lever.
Dessverre har senere restaureringer fjernet 1500 kg av den tunge armeringen, men de tykke glassene er i hvert fall bevart, og den nedsveivbare bakruta, veldig nyttig når man skulle bænge forfølgere, er fremdeles i virksomhet.
Men det mange flere og mye lenger historier om denne bilen. Og ingen forteller dem så godt som forfattere av auksjonskataloger.
Så synd at disse ordkunstnerne ikke henvender seg til et bredere publikum, da ville vi vanlige skribenter få virkelig konkurranse (bortsett fra de journalistene som lever av å skrive av auksjonskataloger da). Men du kan få hele historien selv hvis du går til www.rmauctions.com
RM regner forresten med at bilen kan ende hvor som helst mellom 300.000 og 500.000 dollar. Uten Capone snakker vi halvparten.