Ssangyong : SsangYoungs fjortende - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
24 bilder i galleri
SsangYoungs fjortende
SsangYong har vist oss konseptbiler ganske mange ganger nå, uten at det har hendt noe mer. Skal vi tro på dem denne gangen?
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Jeg sier ja. Dels fordi den norske importøren, som vet mer om disse tingene enn jeg gjør, sier at nå er de klare for å satse på SsangYong igjen.

XLV het konseptet som sto i Genève i vår

Og dels fordi de to konseptene vi ser i Paris nå er tegnet og bygget i eget hus – og ikke av noen eksterne konsulenter (Italdesign, Idea etc.) som de forrige, men av egne designere i et eget designsentrum som faktisk tilhører de mer velutrustede i verden.

Klart definert
Dessuten er de nå helt klare på spesifikasjonene, og selv om det står Concept og Prototype overalt, står det også at de skal i salg i begynnelsen av 2015.

Ikke slik som de står nå, sannsynligvis, men ikke langt unna. Og dersom noen kunne komme opp med en B-segment Crossover der taket var vekk – kjempe-Targa? – som på den de kaller XIV-Air, skal jeg være den første til å applaudere.

Thule applauderer sikkert allerede den andre av de to nyhetene, XIV Adventure, den har taket fullt av Thule-rekkverk.

Ssangyong har brukt XIV-betegnelsen på mange modeller opp gjennom årene (var første gang Frankfurt 2011?) – hvorfor aner jeg ikke. Disse bokstavene betyr 14 i min Latin-norsk oversettelse. Det kan da ikke ha vært så mange som 14 forskjellige konsepter alle disse årene.

Up to date
Bilene er utstyrt med 1,6 liters motorer, bensin eller diesel, selvfølgelig til Euro 6 standard, og koblet til sekstrinns skiftere, enten manuelle eller automatiske, og til to- eller firehjulsdrift.

Alle moderne hjelpe- og komfort-systemer er på plass og den måler 420 x 180 x 158 cm og står på 260 cm akselavstand.

Førsteinntrykket av designen er veldig bra. Ikke noen masete detaljer, dynamiske linjer som trekker karosseriet tett rundt bilen uten overflødig fett og med – ser det ut som – minimale overheng foran og bak. Taket av er en positiv detalj og er med på å gjøre Air-modellen ganske lett og luftig.

Eventyrlysten
Til gjengjeld har Adventure fått med seg detaljer som gjør at det ser ut som den mener alvor.  Også den utvendige fargen er med på gi assosiasjoner om de villere deler av Australia.

Den brede grillen med de spesielle lysene bør vel kunne overleve til produksjonen, selv om bokser-type tannbeskytter, slik som Adventure har fått puttet inn i kjeften sin, kanskje er i tøffeste laget?

Og så kan man godt beholde den stramme bakparten med de spesielle baklysene, bare det ryddes lett opp i alle de horisontale dekorasjonene nede, der bak.

Synd, bare, at også SsangYong har gitt etter for presset og funnet på et pompøst slagord som skal beskrive designspråket deres: ‘Nature born - 3 Motion’. Jeg skal overhodet ikke forsøke å forklare det.

Det er noen som mener å vite at denne skal hete X100 i produksjonsutgaven. Kanskje litt bedre enn XIV – men ikke mye.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: