-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Kia EU-tilpasser
Dobbel clutch automatgir og små turbomotorer har vært sjelden kost hos asiatiske bilprodusenter, men nå skjer det noe.
Mens de tyske produsentene lenge har snakket downsizing og utviklet kompakte turbomotorer med bra bunndrag, har produsentene fra Japan og Korea holdt seg til tradisjonelle sugemotorer som trenger vesentlig mer turtall for å levere maksimalt dreiemoment og effekt.
Nå lanserer Kia sin første motor i en ny serie som er tilpasset europeisk smak. 1.0 T-GDi er en tresylindret turbo bensinmotor med 120 hestekrefter og et dreiemoment på 172 Newtonmeter.
Hjemmesnekret
Enliteren leveres i kombinasjon med sekstrinns manuell girkasse og auto stopp/start. Den er utviklet internt ved Hyundai/Kias Namyang R&D-senter i Korea og skal anvendes i flere av de to merkenes europeiske modeller etter hvert.
Kia har i noen år hatt en sekstrinns dobbel clutch girkasse (DCT på Kia-språket) som har vært benyttet i et begrenset antall biler med bensinmotor.
Jeg prøvde denne for noen år siden, og kunne konstatere at den var mer effektiv enn den tidligere automatkassen, men ikke på nivå med DSG-kassene fra VW-konsernet.
GT Line
Nå har de utviklet en ny syvtrinns kasse (DCT på Kia-språket) som kan kombineres med en 1,6-liters dieselmotor med 133 hestekrefter. Kassen er i stand til å håndtere dreiemoment på inntil 300 Newtonmeter, hvilket er høyere enn for sekstrinnskassen den erstatter.
En tredje nyhet hos Kia er at Cee’d blir tilgjengelig i en GT Line. Tilbudet gjelder alle tre karosseriformen, femdørs, stasjonsvogn og tredørsutgaven ProCee’d.
GT Line innebærer sportslige eksteriør-detaljer som LED lys, sideskjørt og spesialfelger. Interiøret er, som eksteriøret, inspirert av de eksisterende GT-modellene.
Alle nyhetene skal være på plass i fjerde kvartall 2015.