Skoda : Sporty hos Skoda - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
41 bilder i galleri
Sporty hos Skoda
Skoda har stolte bilsporttradisjoner. Det demonstrerer de gjennom to spesialversjoner på Genève-utstillingen.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Den nye Superb er selvsagt bilen som får mest oppmerksomhet på Skoda-standen, men de har flere godbiter på plass. Tema for disse er motorsport.

Octavia RS 230 er en ny spesialutgave av deres mest sportslige modell. Som navnet indikerer har den 230 hestekrefter, ti mer enn en vanlig RS, og like mye som i den Golf GTI-utgaven som markedsføres i Norge.

Stolte tradisjoner
Bilen er ifølge Skoda deres første med elektronisk differensialbrems mellom forhjulene som standard. Men den har også en rekke detaljer i eksteriør og interiør som gjør den helt spesiell.

Kombinert med sekstrinns manuell girkasse gjør Octavia RS 230 null til hundre på 6,7 sekunder. Toppfarten er 250 km/t. Bilen kan også leveres med sekstrinns DSG girkasse.

Skoda brukte RS-betegnelsen allerede i 1974, og 180 RS og 200 RS regnes som deres første RS-modeller. En annen klassiker er 130 RS som gjorde stor suksess innen bilsport på 1970- og 80-tallet, ikke minst i hendene på den norske rallylegenden John Haugland.

Logoen Skoda bruker på RS-modellene inneholder også en V – det skyldes at Ford har enerett på RS-betegnelsen. Octavia RS 230 kommer på markedet i juni.

Monte Carlo
En annen bil som debuterer på bilutstillingen er nye Fabia Monte Carlo, både som kombikupe og stasjonsvogn.

Det som kjennetegner Monte Carlo-modellene er ikke ekstra ytelser, men en utstyrspakke som kan kombineres med alle motoriseringer.

Her finner du sorte 16- eller 17-tommers felger, muligheten for sportsunderstell, sorte designelementer, samt SunSet sotede ruter og panoramatak. Andre detaljer er tre-eket sportsratt i skinn, sort interiør og sportsseter.

Forrige generasjon Fabia har vært tilgjengelig i Monte Carlo-utgave siden 2011, og det ruller mange av dem på norske veier. Den nye blir nok minst like populær.

Trenger du litt mer plass, men liker Monte Carlo-stilen, skal du vite at også Rapid kommer i en slik utførelse.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: