Høyere showfaktor i WRC - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Høyere showfaktor i WRC
Nye regler skal sørge for at Rally-VM blir mer spektakulært i fremtiden.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

FIA’s World  Motor Sport Council, det høyeste organet innen bilsport, besluttet før helgen å innføre et nytt reglement for WRC fra 2017. Det betyr at bilene får et heftigere utseende og mer effekt.

De vedtatte endringene innebærer:

  • Mer individuelt og dramatisk utseende på rallybilene takket være en aerodynamisk pakke som tillater større bakvinger, større overheng for front- og bakfangere og større sideskjørt. Bredden kan økes med 50 mm.
  • Motoreffekten økes til 380 hestekrefter, fra dagens cirka 300, gjennom å tillate en større restriktor (36 mm i stedet for 33).
  • Minimum-vekten på bilene reduseres med 25 kg til 1175 kg.

2017 er også året Toyota er tilbake i WRC, slik at konkurransen blir enda tøffere enn den er i dag.

WRC Promotor, selskapet som har de kommersielle rettighetene til WRC, har vært sterkt involvert i prosessen.

- Vi har hørt nøye på innspill fra TV-selskapene, og spesielt fra rallyfans som fikk si hva de mener i en fersk spørreundersøkelse. Vi gleder oss de nye reglene setter ut i livet, sier Oliver Ciesla, direktør for WRC Promotor.

Selv om de nye WRC-bilene får større spillerom, blir de nok ikke like ekstreme som Walter Röhrls Sport Quattro S1 fra 1985.

pic
 
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: