Subaru Levorg: Sporty Subaru - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
50 bilder i galleri
Sporty Subaru
BARCELONA: En helt ny Subaru spekket med kjøreglede kommer til Norge i disse dager. Vi har kjørt den.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Hva slags bil er dette?

Subaru er kjent for praktiske biler med god fremkommelighet, noe som passer godt for et land med vinterføre store deler av året. Men det er langt mellom de spennende modellene, selv om de har nisjebiler som BRZ og WRX

Da Petter Solberg vant rally-VM i en Impreza i 2003, steg Subaru-salget i Norge til nye høyder, men suksessen ble kortvarig. I dag er det de trauste firehjulstrekkerne som topper statistikken, med modeller som Outback, Forester og XV.

Men nå lanserer Subaru en modell som bør få flere til å vurdere merket. På tross av det kryptiske navnet Levorg er dette en bil som bør appellere til alle som er ute etter en mellomstor stasjonsvogn med de gode vinteregenskapene Subaru er så kjent for.

De som har eller har hatt en Legacy generasjon fire (2003-2009) vil finne mange av de samme verdiene i Levorg, og den bilen har absolutt sin menighet etter et snittsalg på 800 biler i året i perioden 2003-2009.

Nederst i artikkelen finner du en tabell der vi sammenligner Levorg med fire konkurrenter – en japaner og tre europeere.

Motor / drivverk?

Motoren er en kompakt direkteinnsprøytet 1,6-liters turbo bensinmotor bygget på Subarus kjente boxer-oppskrift. Det innebærer at de fire sylindrene ligger horisontalt mot hverandre, noe som gir et meget lavt tyngdepunkt.

Motoren har en effekt på 170 hestekrefter, og maks dreiemoment på 250 Newtonmeter er til stede i hele området mellom 1800 og 4800 omdreininger, noe som gjør den meget fleksibel med et godt bunndrag.

Girkassen er en trinnløs CVT-kasse, Lineartronic på Subaru-språket, hvor det er lagt inn seks trinn slik at den kan styres manuelt fra hendler på rattet etter to programmer der I (for Intelligent) er standard og S (for Sport) operer på høyere turtall for å gi raskere respons.

CVT-kasser er meget utbredt hos japanske produsenter, men mindre populære i Europa siden de gjerne medfører høye turtall ved hard akselerasjon.

Girkassen i Levorg fungerer utmerket, og selv om motoren øker i turtall ved akselerasjon er motoren så stillegående at støynivået ikke blir plagsomt.

Det går også fint å bruke den manuelt om du for eksempel vil bremse på gir ned en bratt bakke.

Subaru er kjent for sin avanserte firehjulsdrift, og selv om vi foreløpig ikke har prøvd Levorg på vinterføre er vi trygge på at den mestrer slike forhold på utmerket vis med ett unntak – den har ikke den ekstra bakkeklaringen du finner hos en del konkurrenter og i en del SUV-er.

I Japan selges Levorg også med en 300-hesters turbomotor, men den er det ingen planer om å importere til Europa, noe informasjonsdirektør Stian Thrane hos Subaru Norge er lei seg for.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?

Størrelsesmessig befinner Levorg seg mellom de såkalte C- og D-segmentene, hvilket betyr at den er noe større enn en Golf og noe mindre enn en Passat.

Subaru har bevisst gitt bilen et sporty uttrykk, fremre del av bilen er designmessig hentet fra sportsbilen WRX, noe som blant annet kommer til uttrykk gjennom det markante scoopet på panseret.

Samtidig er den praktisk med god komfort, eksemplarisk støydemping og smarte løsninger. Setene er myke og behagelige for lange turer, og sidestøtten er god.

I Norge selges Levorg i to utstyrsnivåer, og velger du det øverst er utstyr som skinnseter, et deilig sportsratt og full LED-lys med automatisk dimming standard.

Når du sammenligner Levorg med andre modeller på pris, er det viktig å huske at her får du mye utstyr du kanskje må bla opp en god slump ekstra for hos konkurrentene.

Hvordan er den å kjøre?

Komfort er det første som faller meg inn når jeg setter meg bak rattet. Gode innstillingsmuligheter for sete og ratt gjør det lett å finne en optimal sittestilling.

Dashbordet er ryddig med en stor infotainment-skjerm sentralt plassert, og materialbruken gir en følelse av kvalitet.

Motoren er meget akselerasjonsvillig, styringen direkte og støynivået i høye hastigheter på motorvei meget akseptabelt.

Hadde jeg kjørt denne bilen på en blindtest med bind for øynene, ville jeg tippet den var tysk. Og det sier jeg som en kompliment. Ulempen kan jo være at den dermed blir for lik en del av de etablerte konkurrentene på markedet.

Hvem passer den for?

Ifølge Subaru er den typiske kunden en 40-årig familiefar. Mange som i dag tror de trenger en SUV, kunne spare penger samtidig som de fikk vesentlig mer kjøreglede om de valgte en Levorg.

En relativt høy sittestilling vil også gjøre den attraktiv for eldre som sliter med å komme ut og inn av lave biler.

Automatgir og avansert firehjulsdrift er også argumenter som veier tungt for mange.

Konkurrenter?

Subaru gjør en helgardering ved å posisjonere Levorg mellom C- og D-segmentene, for mens de mellomstore bilene (D) har solgt dårlig de siste årene, er kompaktklassen (C) nå mest solgte klasse i Norge og flere andre europeiske land.

Konkurransen er meget tøff i dette segmentet hvor det fins nærmere 50 modeller å velge mellom.

Vi kunne ramset opp en rekke andre konkurrenter, men har valgt ut de fire i tabellen under som alle har kombinasjonen firehjulsdrift og automatgir. Det er det ikke så mange andre som har.

Dette liker vi:

Levorg har en tiltalende design, høy grad av komfort, god støydemping og et greit utstyrsnivå. Dessuten gleder vi oss til å ta den ut på skikkelig vinterføre hvor firehjulsdriften kommer til sin rett.

Dette liker vi ikke:

Da vi kjørte nye Outback i sommer var den detaljen Subaru var mest interessert i å fremheve «Eye Sight» - deres egen utgave av automatisk nødbrems, som hindrer kollisjoner i lavere hastigheter.

Det systemet skulle vi gjerne sett på Levorg også, for uten nødbrems vil den neppe oppnå fem stjerner i EuroNCAP kollisjonstester.

Årsaken til at systemet ikke er på plass i Levorg er ifølge Subaru manglende produksjonskapasitet. Subaru er en liten produsent i global målestokk, og deres ene fabrikk i Tokyo kjøres allerede maksimalt med tre skift.

-Skulle vi implementert Eye Sight i Levorg, måtte vi utsatt lanseringen i et år, sier David Dello Stritto som er ansvarlig for salg, marketing og PR hos Subaru Europa.

Subaru Levorg og utvalgte konkurrenter:

Modell

Subaru Levorg

Mazda6*

VW Golf Alltrack

Skoda Octavia

Volvo V60*

Variant

1,6 GT-S Sport Premium

2,2D Optimum

1,8 TSI

1,8 TSI L&K

D4 Summum

Gir

Automat (CVT)

Automat

Automat (DSG)

Automat (DSG)

Automat

AWD

Symmetrisk AWD

Ja

Ja

Ja

Ja

Lengde

469 cm

480 cm

458 cm

466 cm

464 cm

Bredde

178 cm

184 cm

180 cm

181 cm

187 cm

Høyde

149 cm

148 cm

152 cm

147 cm

148 cm

Akseavst.

265 cm

275 cm

263 cm

269 cm

278 cm

Bakkeklaring

13,5 cm

16,5 cm

17,5 cm

14 cm

13,6 cm

Bagasjerom

522-1446 l

522 l

605-1620 l

610-1740 l

430-1241 l

Drivstoff

Bensin

Diesel

Bensin

Bensin

Diesel

Motor

1,6 / 170 hk

2,2 / 175 hk

1,8 / 180 hk

1,8 / 180 hk

2,4 / 190 hk

Moment/omdr.

250/1800

420/2000

280/1350

280/1250

420/1500

0-100 km/t

8,9 sek.

9,1 sek.

7,8 sek.

7,5 sek.

-

Toppfart

210 km/t

209 km/t

217 km/t

227 km/t

-

Forbruk

0,71 l/mil

0,54 l/mil

0,66 l/mil

0,64 l/mil

0,55 l/mil

CO2

164 g/km

143 g/km

158 g/km

149 g/km

146 g/km

Egenvekt

1531 kg

1485 kg

1465 kg

1375 kg

1634 kg

Tilhengervekt

1500 kg

1600 kg

1600 kg

1600 kg

-

Pris

Kr 434.900

Kr 448.500

Kr 401.400

Kr 391.600

Kr 530.900

*Mazda 6 og Volvo V60 leveres ikke med kombinasjonen bensinmotor, AWD og automatgir.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: