Utenfor komfortsonen - del 3 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
6 bilder i galleri
Utenfor komfortsonen - del 3
BILTEST: Gjørme, skog, krøtterstier og kratt. Dette er ikke hverdagskost for kompakt-SUV-er som Renault Kadjar, Hyundai Tucson og Kia Sportage, men det stoppet ikke oss.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

- Innledning

Kiaen deler mye av layouten i interiøret med Hyundaien.

Kanskje ikke så overraskende. Men det merkes at Sportage er en generasjon gammel.

Grafikken i hovedskjermen og en veldig enkel kjørecomputer er tegn på det.

Ute på veien merkes det at girkassen i Kiaen også er av forrige generasjon. Hyundaiens kasse er både raskere og mer effektiv. Det vil si, effektiviteten så vi mest på papiret, for ute på veien målte vi nærmest identisk forbruk på disse to.


Billig og gjerrig
Her imponerer Kadjar. Motoren, en 1,6-liter fra Renault, imponerte først med sin trekkvillighet og fleksibilitet. Den manuelle girkassen er ikke den strammeste og mest presise vi har prøvd, men duger godt.

Og ved dieselpumpa imponerer motoren enda mer. 0,55 liter på mila, med oppgitt EU-tall på 0,48 – det er imponerende, og med litt forsiktighet tror jeg det bør være enkelt å snike seg under halvliteren på mila.

Kadjar er også den eneste i testen med stopp/start-funksjon.

Ikke bare er Renaulten billigst i drift – den er desidert billigst i innkjøp også. Testbilen, en Bose Edition (hvor mange andre biler fins det med modellnavn oppkalt etter lydanlegg-leverandøren?) med alt tilgjengelig utstyr holder seg rett under 400.000.

Det er en konkurransedyktig pris på mange måter, men når vi ser prisene på de to koreanerne vi har med oss, begynner det virkelig å spinne i hodene våre.

Nå skal ikke jeg være en av de som roper «480.000 kroner for en Hyundai!?», men 480.000 kroner er ikke bare dyrt for en Hyundai – det er dyrt for en hvilken som helst bil i dette segmentet.

470.000 kroner for Kiaen er ikke mye bedre, og forklarer nok hvorfor tre firedeler av Sportage-salget i Norge er forhjulsdrevne biler.

Dessverre skyter koreanerne seg selv i foten med prissettingen, og når tre biler som på mange måter fremstår som så like i form og funksjon som de tre testbilene, da er det rett og slett ikke til å komme unna at Renaulten leverer desidert den beste pakken for pengene.

 

LES VIDERE:

Del 1

Del 2

Del 3

Konklusjon

Testdata

Poeng

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   


F-F-F-F-Facebook
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: