![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Forsiden // LA Auto Show // Lanseringskalender // Spionbilder // Bilvideoer // Bilsport // Bilutstillinger // Bilhistorie // Biløkonomi // Yrkesbil // Nyhetsbrev |
|||||||||||||||||
![]() |
Biltester:
![]() Norges største samling biltester fra bladet BilAutofil (1996-2022). |
![]() |
|||||||||||||||
![]() Joda, Lamborghini selv kaller det en «ny generasjon Aventador», men kom igjen; dette er en ansiktsløftning – og ikke en spesielt omfattende en heller. I hvert fall ikke på utsiden. Fronten har fått nye elementer inspirert av diverse konseptbiler fra Sant’Agata. Selv får jeg et hint av Corvette C7 også i den nye fronten, men det er kanskje bare meg. Nye luftinntak og -utslipp har sørget for aerodynamiske forbedringer; mer marktrykk og bedre kjøling. Mer interessant er det at også Lambo har hoppet på trenden med firehjulsstyring. Både Porsche og Ferrari har det på flere modeller – og til og med folkemodeller som Renault Megane. Ego Navnet på denne individuell-modusen? Det er naturligvis Ego! Jeg skulle likt å være flue på veggen dersom en Megane-eier og en Aventador S-eier noen gang skulle befinne seg i samme sosiale setting, og begynne å prate bil. - Jeg har firehjulsstyring og fire kjøremodi i min Aventador S. - Hah! Jeg har firehjulsstyring og fem kjøremodi i min Megane diesel! Nåvel, det viktigste i enhver Lamborghini er motoren (det vil si; de som kjøper Lambo i for eksempel Los Angeles bryr seg nok mest om show-off-faktoren) – og her har det skjedd ting. Flere hester Effekten er nemlig økt til 740 hestekrefter; nesten like mye som spesialutgaven Aventador SV. SV betyr «Super Veloce» – superhastighet – og den nye S-en mangler ikke fartsressurser i hvert fall. 2,9 sekunder til 100, 8,8 til 200 og 24,2 til 300. Skulle du ha mer asfalt igjen, stopper ikke den digitale speedometernåla før 350 kilometer i timen! Det hjelper at den svære bilen ikke veier mer enn 1575 kilo (tørr). Man vil jo ikke overbelaste den 6,5 liter store V12-motoren heller … Sylinderkutt 690 Newtonmeter dreiemoment høres nesten litt lite ut i en V12-er med 740 hestekrefter – men husk at det ikke er noe sugehjelp i denne motoren, verken turbo eller kompressor. Den lave vekten er blant annet oppnådd ved å redusere vekten på eksosanlegget med 20 prosent, og med det nydesignede anlegget lover Lamborghini enda råere lyd fra en allerede rå V12-er. Ble du fristet av herligheten? I Europa er anbefalt utsalgspris €281.555 – eller rundt 2,6 millioner kroner, litt avhengig av hvilken dagsform euro-kursen har i bestillingsøyeblikket.
annonse
|
|||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
Annonse:
| ||||||