Hybrider mot diesel - Del 1 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
19 bilder i galleri
Hybrider mot diesel - Del 1
BILTEST: Er dieselmotor fortsatt det beste motoralternativet for familiestore SUV-er? Om vi ikke har alle svarene i denne testen hvor tre av de mest kjøpte familie-SUV-ene utfordrer VW Tiguan, drøfter vi problemstillinger du bør tenke over.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet BilAutofil (1996-2022).

- Innledning

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

Kjørt likt 
Så til miljøregnestykket i testen. Alle bilene er kjørt helt likt og på et tverrsnitt av det norske veinettet fra havet og opp til i overkant av 1100 høydemeter. Dernest er det korrigert for misvisning i utkjørt distanse.

For Outlanders vedkommende kjørte vi flere runder med egen batteritest. I hovedtesten er den derfor tom for strøm og deltar som vanlig hybrid på linje med Toyota RAV4.

Ikke unaturlig drakk dieselbilene XC-5 og Tiguan (begge med 150 hk) minst, begge endte på 0,6 liter per mil. Disse to hadde også det klart laveste overforbruket i forhold til oppgitt forbruk, under 10 prosent.

RAV4 endte med drøyt halvannen desiliter overforbruk (0,66 liter/mil), men regnet om til CO2-utslipp har disse tre omtrent identisk utslipp.

Tørst Outlander
Testlaget hadde på forhånd antatt at RAV4 og Outlander ville forbruke omtrent samme mengde bensin, men her slår 155 kilo ekstra vekt negativt ut for Outlander, som endte på 0,76 liter/mil og hele to desiliter overforbruk per mil (med tomt batteri). Selv om Outlander er noe større utvendig, veier den hele 355 kilo mer enn Mazdaen. 

Med forbruk på 0,76 liter per mil er Outlander den minst miljøvennlige i testen om den ikke lades. Og bilen fungerer akkurat like bra uten ladestrøm på batteriet.

Til gjengjeld overrasket Outlander med god elektrisk rekkevidde. Den oppgis til 52 km i New European Driving Cycle (NEDC). Først sjekket jeg med flere eiere av bilen, og samtlige oppga at de i gjennomsnitt klarte 35 km før batteriet var tomt. Med pen kjøring sa eierne at det også var mulig å kjøre over 40 km.

Best på strøm
Med dette som bakgrunn tok jeg bilen ut på ulike veier og i ulik trafikk. I alle tilfellene klarte jeg rundt 35 km, under normal kjøring på vanlige landeveier maktet bilen over 40 km og i et økonomiløp jeg kjørte mot meg selv en stille kveld nådde jeg hele 54,4 km før bensinmotoren startet. 

Derfor tar jeg utgangspunkt i faktisk batterielektrisk rekkevidde på 35 km. I vår test betyr det at først etter 265 km utkjørt distanse er RAV4 mer miljøvennlig enn Outlander. Dieselbilene må kjøre nær 300 km før de tar igjen Outlander på CO2-utslipp.

De fleste kjører ikke mer enn 70 km om dagen. Gitt at batteriet er fulladet, så kjøres halvparten av distansen på batteristrøm og bensinforbruket ender på 0,38 liter/mil. Det gir 88 gram i CO2-utslipp. Her står Mitsubishi Outlander igjen som en klar miljøvinner.

Mer enn miljø
Å kjøpe SUV er likevel for de fleste langt mer enn bare å tenke på miljøet. Testteamet er ikke i tvil om at når det kommer til praktiske egenskaper scorer VW Tiguan høyest.

Etter å ha ventet altfor lenge med å oppgradere bilen, er den endelig flyttet den over på MQB-plattformen og pakket om i alle retninger. Det betyr mer plass i det lengderegulerbare baksetet, men først og fremst mer plass til mye bagasje. Nettopp upraktisk bagasjerom var forrige Tiguans største svakhet. 

Med justerbart bagasjeromsgulv laster bilen hele 615 liter. Det holder for de fleste. 

Ikke det at de tre andre er dårlige, men batteripakken stjeler plass og reduserer høyden på rommet i Outlander. I RAV4 er det verre på grunn av et hopp midt i lastelengden. 

LES VIDERE:

Del 2

Konklusjon

Testdata og poeng

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   


F-F-F-F-Facebook
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: