Når staten sponser hestekrefter

Det er nesten litt utopisk at mer effekt gir mer rabatt. Men for de svære hybrid-SUV-ene er det faktisk tilfelle.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil 5-2016.

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

Slik tester vi
Tester av ladbare hybrider begynner alltid med å lade batteriene maksimalt. Ladingen skjer innendørs og i løpet av natten.

Første etappe gjennom by- og bynære områder kjøres kun på strøm. Deretter fortsetter testen på vanlig landevei. Trafikken følges og fartsgrenser holdes. Bilene kjører etter hverandre til tomt batteri og fossilmotor starter. Utkjørte distanser noteres. Dernest fylles drivstofftankene helt fulle på nærmeste tankestasjon.

Testen fortsetter i hybrid modus på et tverrsnitt av det norske veinettet gjennom flere fylker. Fortsatt kjører testbilene etter hverandre med sjåførbytte cirka hvert 20. minutt for at den enkelte sjåførs kjørestil ikke skal kunne påvirke forbruksmålingen.

Ved enden av testen tankes bilene på ny helt fulle. Utkjørt distanse skrives ned, kilometeravvik beregnes inn i et gjennomsnitt av distansen og forbruk per km regnes ut.

Når drivstofforbruk og faktisk elektrisk rekkevidde er kjent, er det enkelt å gjøre enhver miljøsammenlikning med andre bilmodeller og ulike drivlinjer.

LES VIDERE:

- BMW X5 xDrive

- Lexus RX450h

- Mercedes-Benz GLE

- Porsche Cayenne S E-Hybrid

- Konklusjon

- Testdata og poeng

Powered by Labrador CMS