-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Påkostet og kompakte - del 1
Lyst på SUV, men ikke for stor og gjerne av det litt finere slaget? Audi Q3, Lexus UX 250h og Volvo XC40 har mange fellestrekk inkludert firehjulsdrift, men de er også ganske forskjellige.
På samme lest
For Q3 gjelder det VW Tiguan, Skoda Karoq og Seat Alteca, alle bygges over samme tekniske lest, det vil si MQB-plattformen, og deler derfor motorprogram og svært mye annen teknikk.
Lexus UX 250 bygges på Toyotas TNGA-lest (Toyota New Global Architecture). På den samme plattformen bygges eksempelvis C-HR, RAV4 og Corolla, og motoren i UX 250h er den samme 2-literen som i kraftigste Corolla.
De tre testbilene yter omtrent det samme, 190 bensinhester i Audi og Volvo mens Lexus stiller med litt mindre effekt, 178 hk, men også den har 300 Nm i moment. Den store forskjellen er å finne hybridteknologien som i UX 250h består av en to-liters bensinmotor uten turbo som får hjelp av en kraftig elmotor (109 hk/202 Nm) til å trekke forhjulene, mens en bitteliten elmotor (7 hk/55 Nm) hjelper til bak ved behov.
Elektrisk
Ved å trykke inn en knapp kan UX 250h kjøres batterielektrisk, men kun over en meget kort strekning, i praksis bare noen hundre meter om bilen ikke kjøres i joggefart.
Audi og Volvo har mekanisk overføring av kraft til bakhjulene og defineres derfor som typiske firehjulstrekkere, mens Lexus knapt kan kalles det.
I det daglige merkes dette knapt fordi kraften til bakhjulene på Volvo og Audi også – ut fra ønsket om å spare energi – styres ut fra behov. Men du har mye mer tilgjengelig kraft når du virkelig trenger den.
Forskjellige
Ved første øyekast ser de tre ganske forskjellige ut innvendig. Audi er stramt redigert. Det aller meste, med unntak av klimaanlegget, styres via en førervinklet skjerm og på rattet.
Testbilen var dessuten utstyrt med VW-konsernets lekre Info Display (som Audi for å gjøre det litt finere kaller Virtual Cockpit) hvor all instrumentering befinner seg på en stor skjerm med bortimot uendelig med innstillingsvalg, alt enkelt å finne fram i og med lettlest informasjon. Sånn sett oppleves det å sette seg inn i en Audi som å trå inn i fremtiden.
Men det overrasket hele testteamet at Audi på dette nivået ikke har standardisert ryggekamera og headupdisplay. Interessant at lydvolumknotten befinner seg på passasjersiden og nærmest utilgjengelig fra førerplass.
Informasjonstilgangen i Volvo XC40 skjer også via to skjermer hvor midtkonsollskjermen står horisontalt montert som i Tesla Model S og X, men er mindre enn i de to nevnte. Også i Volvo styres klimaanlegget via eget betjeningspanel. Lyden, som naturligvis også har rattbetjening, styres med en stor og sentralt plassert skruknott.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3