-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Bursdagspresang fra Dodge
Challenger er kanskje ikke et like ikonisk modellnavn som Camaro eller Mustang, men det er vel ingen som er i tvil om at vi snakker amerikanske muskler her? 50 år med disse musklene feires med gull.
– Challenger-historien er bygget på et par nøkkel-elementer, sa Tim Kuniskis, sjef for FCAs personbiler i Nord-Amerika da han presenterte 50-års serien, – masse attitude og masse muskler, freske farger og fresk eksoslåt, og en menighet som er unik og som samtidig har en rekke fellesnevnere – akkurat som våre biler.
Hvorpå han dro teppet av en «kul, special edition, som krysser av på alle disse punktene».
2020-modellene av Challenger har en spesiell 50 års jubileumsversjon, lakket i gull men med et badass mattsvart panser der det på toppen en montert en «shaker-scoop» i karosseriets farge.
Luftinntak, montert på motoren slik at det står der og vibrerer i takt med V-åtteren når du står og venter på grønt – enten det er på gaten eller på drag-stripen.
Innvendig er det selvfølgelig også en rekke detaljer, først og fremst logoen i mange utgaver og mange steder, som hele tiden skal minne deg på at du er inne i noe spesielt.
Selve jubileumsversjonen skal bare bygges i 1960 eksemplarer – du skjønner hvorfor? Ikke jeg heller, men det finnes da nok 2020-Challengere å ta av i tillegg: R/T, R/T Scat Pack, R/T Shaker, RT Scat Pack Shaker og R/T Scat Back shaker Widebody finner jeg i katalogen.
Og la dem nå få lov … årets slagord er «50 år og null sjanse for at den vokser opp».
Heldigvis følger jubileums-årgangen noe av det viktigste fra Challenger-historien: industriens største utvalg motorer. Fra den lille Slant Six, den var allerede 10 år gammel da Challenger ble født men varte helt inn på 2000-tallet, til 426 Hemien.
I dag kan ikke Dodge by på noen rekkesekser, men de har sin 330-hesters V6 Pentastar i bunnen og 797-hesters kompressor-Hemien som du finner i Challenger SRT Hellcat Redeye.
Modellene er stappfulle av andre elementer som kanskje dukker opp i Mopar-katalogene senere. Fra «Air catcher» hovedlyktene, med LED-opplyst «50»-logo, til de nye Gold School 20 tommers hjulene.
Og der oppdaget jeg greia med 1960 biler.
50-års spesial-utstyret vil bli bygget på 4 modeller. Hver modell kan velge mellom 7 eksteriør-farger, Gold Rush, Frostbite, Hellrainsin, Sinamon Stick, TorRed og F8 Green GO, og hver modell skal bygges i 70 eksemplarer per farge. 70 x 7 x 4 er 1960. Derfor.