![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Forsiden // Beijing 2020 // Lanseringskalender // Spionbilder // Bilvideoer // Bilsport // Bilutstillinger // Bilhistorie // Biløkonomi // Yrkesbil // Nyhetsbrev |
||||||||||||||||||||
![]() |
Biltester:
![]() Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020). |
![]() |
||||||||||||||||||
![]() Nye mildhybrider og hele syv plug-in hybrider blir tilgjengelige når «nye» E-Klasse kommer til Norge i sommer. Spesielt glad er importøren for å få på plass en ladbar stasjonsvogn med firehjulsdrift – en modell som er svært etterspurt i det norske markedet. – E-Klasse er for mange selve definisjonen på Mercedes-Benz. Den internasjonale bestselgeren satte standarden i 2016, og med en oppgradert modell på trappene ligger alt til rette for videre suksess, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen. Elektrifisert, ladbart og AMG I tillegg avdukes mildhybrider med en ny firesylindret bensinmotor med integrert startgenerator og 48-volt system. Ved hjelp av en elektrisk kompressor øker ladetrykket som gir inntil 20 hk og 180 Nm ekstra ved behov. Det samme systemet bidrar også til å redusere utslipp og forbruk takket være regenerering og muligheten til å "glide" med avslått motor. Rekkesekseren er allerede godt kjent fra modeller som CLS 450 og AMG CLS 53, mens de effektive dieselmotorene gjør den nyeste motorgenerasjonen komplett. – AMG har også hatt en finger med i spillet ved denne avduking, og de kan skilte med to 53-modeller, sedan og stasjonsvogn. Legg til oppgradert E-Klasse All-Terrain, og de fleste bør finne en modell som passer deres ønsker og behov, fortsetter Myhre. Skarpere design På teknologifronten er nye E-Klasse utstyrt med siste generasjonen assistansesystemer, tilsvarende nye GLE. Dette resulterer i delvis selvkjørende egenskaper, i tillegg til et høyt nivå av aktiv sikkerhet der bilen reagerer hvis sjåføren ikke gjør det. På den praktiske siden kan man trekke frem den adaptive justeringen av førersetet. Når høyden blir lagt inn via mediedisplayet eller Mercedes me, beveger setet seg automatisk til en passende stilling, som bare trenger å bli finjustert av føreren. Nytt ratt med kapasitiv deteksjon Det samme prinsippet benyttes for å bestemme om føreren holder hendene på rattet, eller ikke. Der det tidligere var nødvendig med en lett styrebevegelse, er det nå tilstrekkelig at man holder i rattet. Dette forbedrer brukervennligheten når man kjører i selvkjørende modus. Hvis systemet oppdager at sjåføren ikke har hendene på rattet over en viss tid, utløses en rekke varsler, og til slutt aktiveres nødbremseassistenten (standard) hvis sjåføren fortsetter å være inaktiv. MBUX med "PowerNap"-funksjon Systemet hjelper også føreren ved trafikklys: Hvis E-klasse er den første bilen i et lyskryss, legges den nåværende trafikklys-situasjonen over, noe som er spesielt nyttig i uoversiktlige kryss. ENERGIZING komfortkontroll syr sammen forskjellige komfortsystemer i bilen, som eksempelvis musikk, duft, lys og en rekke massasjeprogrammer. Nytt er "PowerNap"-programmet som er tilgjengelig i plug-in-hybridene. Funksjonen er spesielt nyttig når du tar en pause på en rasteplass eller lader batteriet underveis. Programmet er delt inn i tre faser: innsovning, sover og våkner. Intensjonen er å sikre en uthvilt fører med ny energi før turen fortsetter. Tyveribeskyttelse URBAN GUARD Vehicle Protection Plus består av tyverisikring, beskyttelse mot borttauing, interiørovervåking, samt kollisjonsvarsling. Når bilen er parkert og låst vil sensorene oppdage om bilen blir bulket, tauet eller om noen forsøker å bryte seg inn. Hvis tjenesten er aktiv, informeres sjåføren om skadeomfang via Mercedes me-appen og pushvarsling. Dersom bilen stjeles vil tjenesten kunne identifisere plasseringen selv om tyvene har deaktivert sporingsfunksjonen. Dette skjer i samarbeid med politiet. Urban Guard er planlagt fra midten av 2020, mens enkelte produkter kan aktiveres retroaktivt via Mercedes me.
annonse
|
||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
Annonse:
| ||||||