Nissan Qashqai Mk III.
Nissan Qashqai Mk III.
Nissan Qashqai Mk III.
Nissan Qashqai Mk III.
Nissan Qashqai Mk III.
Nissan Qashqai Mk III.
Nissan Qashqai Mk III.
Nissan Qashqai Mk III.
Nissan Qashqai Mk III.
Nissan Qashqai Mk III.
Nissan Qashqai Mk III.
Nissan Qashqai Mk III.
Nissan Qashqai Mk III.
Nissan Qashqai Mk III.
Nissan Qashqai Mk III.
Nissan Qashqai Mk III.
Nissan Qashqai Mk III.
Nissan Qashqai Mk III.
Nissan Qashqai Mk III.
Nissan Qashqai Mk III.
Nissan Qashqai Mk III.
Nissan Qashqai Mk III.
Nissan Qashqai Mk III.
Nissan Qashqai Mk III.
Nissan Qashqai Mk III.
Nissan Qashqai Mk III.

Nissans nye Qashqai blir hybrid, men ikke ladbar

Mens Nissan bygger vekst i Europa rundt tredje generasjon av Qashqai, vil mangel på ladeløsning gjøre den mindre interessant i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Kan Qashqai i tredje generasjon være med å gjenreise Nissans posisjon og stolthet i Europa? Kanskje det, og Nissan gjør nå de siste forberedelsene til sommerens lansering av den viktige SUV/crossover-familiebilen for å ta igjen noe av markedstapet fra 3,9 prosent av personbilvolumet i EU/EFTA-området i 2015 til 2,4 prosent i fjor.

Særlig andre generasjon av Qashqai lansert i 2014 traff godt og var en periode EUs mest solgte SUV.

Mer innvendig plass
I første omgang er det primært størrelsen Nissan gjør noe med. Bilen vokser i alle retninger, til 4,42 meter i lengden, bredden øker til 1,83 meter høyden til 1,60 meter samtidig som akselavstanden strekkes til 2,67 meter. For baksetepassasjerene betyr det 2,8 centimeter bedre beinplass.

Sikten skal også være forbedret i alle retninger på grunn av bredere frontrute, smalere A-stolper og speilhus montert på dørplaten.

Bedre på det meste
Bagasjerommet med alle setene i bruk økes til 504 liter, men Nissan har så langt ikke sagt noe om muligheten til å lengderegulere baksetet for bedre bagasjeroms/baksetefleksibilitet.

I presentasjonen av Qashqai fokuserer Nissan tungt på kvalitetsforbedringene og materialvalget – og hevder å være best i klassen. Mer av bilen, så som panser, dører og forskjermer stanses ut i aluminium for å få ned vekten, og hekkluka er i sin helhet i et plastmateriale.

Store skjermer
Innvendig fornyes Qashqai totalt med 12,3 tommer stor instrumentskjerm og 9 tommer stort senterdisplay. Toppmodellen utstyres med 10,8 tommer stort headupdisplay som Nissan påstår gir klassens største visningsbilde.

Instrumentgrafikkens utforming har klare elementer fra samarbeidspartner Renault. På grunn av generell kritikk mot bilindustriens overdrevne bruk av skjermbetjening, beholdes eget panel for betjening av klimaanlegget.

Nissans nylige visning av batterielektriske Ariya i Norge betyr ikke at Qashqai også kommer i en ren elektrisk variant. Det våger ikke Nissan i et Europa hvor fossilbilene kommer til å dominere i mange år.

Bensin + hybrid
Derimot er dieselmotoren nå forlatt, så heretter gjelder kun bensin hvilket betyr videreføring av 1,3-literen som Nissan introduserte på Qashqai i 2018, men nå i kombinasjon med mildhybridteknologi:

* 140 hk/240 Nm/M6/2WD
* 158 hk/260Nm/2WD/6M
* 158 hk/270Nm/2WD-4WD/CVT

Hybridsystemet som kun veier 22 kilogram gir ikke bare ekstra kraft, men reduserer CO2-utslippet med fire gram per kilometer.

Først neste år slipper Nissan e-Power-varianten med Leaf-teknologi hvor en bensinmotor sørger for å energiforsyne den elektriske motoren som driver bilene forhjul.

Ikke ladbar
e-Power-teknologien består av et batteri, en integrert bensinmotor med 158 hk, en generator, inverter og en elektrisk motor. Samlet ytelse i Qashqai vil være 190 hk/330 Nm i dreiemoment.

Nissan tok fram teknologien til kompakte Note i Japan, men har oppgradert den for å passe til Qashqai.

Den elektriske løsningen gir umiddelbar respons som i elektriske biler og mulighet til én pedals funksjon slik som i Leaf.

Viktig for noen
La oss ikke glemme Qashqai som den viktige bilen den har vært for 33.000 norske kjøpere hvorav rundt 21.000 valgte dieselutgaven, ifølge tall fra OFV. For langt fra alle som ser for seg å kjøpe ny SUV/crossover i 2021 er klare for å velge en elektrisk/ladbar variant, og for mange av dem kan ny Qashqai med tydelige designtrekk fra Leaf være interessant å vurdere.

Det store spørsmålet som nå henger igjen i luften er hvorfor lang tid det tar før e-Power-varianten også blir ladehybrid? Først da blir den virkelig et spennende alternativ i Norge.

Powered by Labrador CMS