Årets bil nummer 367

Det er faktisk folk som tar "Årets Bil" på alvor. Spesielt de – først og fremst herrene – som stemmer på dem. Her er en Årets Bil som i hvert fall skal ha skryt for å være en god forretningsidé.

Publisert Sist oppdatert

Jeg vet ikke hvor mange Årets Bil det er. På slutten av året er det faktisk noen bilfabrikker som offentliggjør hele skrytlisten – det virker nesten som de tar slikt på alvor. Og hvis man fikk samlet mange nok av disse listene, kunne man kanskje finne ut hvor mange det er, til sammen.

Kanskje man også kunne finne den ene bilen som ikke ble årets bil i år.

Og her er jeg fremme ved et poeng.

For den Årets Bil de fleste fremdeles kjenner er COTY – Car Of The Year – originalen. Første gang noe ble hedret der var i 1964 da Rover 2000 vant foran den kjekke almue-bilen Mercedes-Benz og Hillman Imp (!) ble nummer tre.

Det satte en viss standard for kuriøse avgjørelser. Året etter var det Austin 1800!

Men de som grunnla COTY (ikke så få av dem skrev i BIL på 70-tallet) overså en ting.

Ved å utnevne en enslig bil, fikk de bare annonse fra en produsent i sine egne blader. For selvfølgelig måtte produsenten gratulere seg selv med hederen – selv om utmerkelsen var et slags dødskyss. Som regel ga den beskjed om at denne bilen ikke ville ikke bli noen suksess.

Ikke før i 2005 var det noen som så lyset. Med utgangpunkt i Canada ble det trommet sammen en virkelig global jury som skulle velge World Car of the Year. Men det glupe var at det skulle ikke bli bare en bil, her skulle det stemmes i fire kategorier, pluss hovedkonkurransen om den virkelige VerdensÅretsBilen.

Med andre ord kunne det være at annonser fra fem produsenter landet i bladet ditt. Med mindre dere var så dumme som i fjor da Taycan vant to kategorier. Det sparte Porsche masse på.

La det være sagt at avgjørelsene er ofte ikke mindre kuriøse her enn i COTY. Fjorårets Årets Verdens Bil ble Kia Telluride.

Rekk opp armen de av dere som har hørt om den. Og det er med en rekke jurymedlemmer fra Europa her også.

Kanskje noe av forklaringen på relevante utnevnelser ligger i juryens sammensetting. Av 94 jurymedlemmer fra VerdensÅretsBilen, er hele 10 kvinner. Fem av dem forresten fra USA. Juryen har altså en kvinneandel rett over 10 %.

Da har den Europeisk Coty-gjengen en enda bedre sammensetting. En som er virkelig representativ for sammensettingen av de typiske bilkundene som vel er målgruppen for den innsatsen disse juryene gjør. Av 61 jurymedlemmer er hele fem (!) kvinner. Det tilsvarer solide 8,2 %.

(Det hadde vært en morsom annonse: Maxibusho Avergo ble Årets Bil i Europa valgt av 91,8 % eldre herrer.)

Men for de av dere som tross alt gjerne vil følge med på hva som skjer, her er årets kandidater til de forskjellige Årets Verdens Bil. Og den økende spenningen din vil kunne utløses i WCotY-kanalen på YouTube den 20. april.

2021 World Urban Car

  • Honda Jazz / Fit
  • Honda e
  • Hyundai i10
  • Hyundai i20
  • Toyota Yaris

2021 World Luxury Car

  • Aston Martin DBX
  • BMW X6
  • Land Rover Defender
  • Mercedes-Benz S-Class
  • Polestar 2

2021 World Performance Car

  • Audi RS Q8
  • BMW M2 CS
  • BMW X5 M / X6 M
  • Porsche 911 Turbo
  • Toyota GR Yaris

2021 World Car Design

  • Honda e
  • Land Rover Defender
  • Mazda MX-30
  • Polestar 2
  • Porsche 911 Turbo

Og så den virkelige attraksjonen: 2021 World Car of the Year

  • Audi A3
  • BMW 2 serie Gran Coupe
  • BMW 4 serie
  • Honda e
  • Kia Optima / K5
  • Kia Sorento
  • Mazda MX-30
  • Mercedes-Benz GLA
  • Toyota Yaris
  • Volkswagen ID.4
Powered by Labrador CMS