-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
En unødvendig Audi?
Du kjøper ikke en Audi Q3 Sportback for å være fornuftig. Det betyr ikke at det er en dårlig bil.
Først publisert i Bladet BIL nummer 9/2020.
I kategorien «unødvendige bilmodeller» har vi i dag kommet til Audi Q3 Sportback. Audi er, i likhet med sine tyske konkurrenter BMW og Mercedes-Benz, en mester i å fylle alle hull i modellprogrammet du ikke visste var der.
«Derivater» heter det. Det er forholdsvis rimelige biler å utvikle, da de i hovedsak bygger på eksisterende bilmodeller, i dette tilfellet den vanlige Q3. Alt det tekniske er likt. Det er bare en designgreie. Noen synes et coupé-preg er penere. Smaken er som kjent som baken, delt, men det kan være at Sportback-modellen appellerer til andre kjøpere – og da er det ikke feil å sende den ut på markedet.
Sportbacken er hakket mindre praktisk enn en vanlig Q3, samtidig som den er noe dyrere. Så mye for image. Det er helt greit. Hvis fornuft var eneste kriterium for å kjøpe en bil, hadde merker som Toyota og Skoda solgt enda bedre.
SJELDEN
Q3 Sportback er såpass sjelden på norske veier, at den er ukjent for mange. Når testbilen i tillegg mangler modellbetegnelsen som røper hva den er, er det faktisk en del som undrer seg. At skiltene sier «BU» i stedet for «EB», tilsier at det ikke er den nye e-tron Sportback som noen kunne ha forvekslet den med. Og en Q8 er litt for stor til at det er noen umiddelbar forvekslingsfare.
I stedet står den på egne hjul, som en forholdsvis «kostbar» mellomklasse-SUV. Vi setter «kostbar» i hermetegn, fordi Audis nye folkevogn e-tron fremstår som et betraktelig bedre kjøp, rent økonomisk sett.
Prisen på testbilen, med ekstrautstyr for over 140.000 kroner, er 767.000 kroner. Men da må du for eksempel leve med manuelle seter. Hvorfor skal tyskerne være så kjipe på akkurat det?
FOR DE LANGE TURENE
Under panseret finner vi den velkjente motorpaletten vi kjenner fra et utall VAG-produkter, i dette tilfellet en to-liters turbodiesel på 190 hk kombinert med 7-trinns S-tronic dobbeltclutch-kasse, og Audis eminente Quattro firehjulsdrift-system. Perfekt for lange distanser uten rekkevidde- og ladeangst.
Responsen idet du trykker inn gasspedalen, kunne vært kjappere, men alt i alt har Audi-en tilstrekkelig med krefter, selv om ingen blir imponert over at 0-100 km/t tar 8,3 sekunder.
Jeg var så heldig å kjøre Audi-en tur-retur Trondheim. Den eneste frykten var hvordan bilen ville respondere om den traff på en av innbyggerne i Østerdalen eller Rendalen; elgen. Vinterdekk og 25 grader pluss er en litt dårlig kombinasjon, og gjorde selve kjøreopplevelsen dårligere og mer svampete enn den kunne ha vært. Men det er ikke bilens feil.
GANSKE GJERRIG
Relativt gjerrig er den også, med et snittforbruk på rundt 0,55 liter på mila over en distanse på rundt 50 mil.
I det hele tatt er alt (?) med fire ringer en fryd å kjøre på langtur. Setene er i verdensklasse, og det meste er på «stell». Interiøret har fått et oppsving, selv om det kanskje er litt mer hardplast noen plasser enn premium-imaget skulle tilsi.
Audis virtuelle cockpit, med en drøss med visningsalternativer, er fortsatt blant mine favoritter, flere år etter at instrumentpanelet først kom på markedet.
VI SYNES
Audi Q3 Sportback ser ganske kul ut, men en e-tron Sportback fra samme produsent fremstår som et betydelig mer fornuftig kjøp.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
Motor: | 1968 ccm R4 turbo diesel |
Effekt/moment: | 190 hk/400 Nm |
Drivlinje: | 7A, firehjulsdrift |
0-100 km/t: | 8,3 sek |
Toppfart: | 217 km/t |
Forbruk: | 0,83 l/mil |
CO2/NOx: | 185 g/km - 54,4 mg/km |
Energiforbruk: | 70 kWt |
Mål LxBxH: | 450/184/157 cm |
Akselavstand: | 268 cm |
Bakkeklaring: | N/A |
Bagasjerom: | 530-1400 iterl |
Egenvekt: | 1695 kg |
Tilhengervekt: | 2200 kg |
Euro NCAP | 5 stjerner (2018) |
Garanti: | 5 år/100.000 km |
Pris fra: | 626.400 kroner |
Pris testbil: | 766.920 kroner |