Putins prestisje-bil i produksjon - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
55 bilder i galleri
Putins prestisje-bil i produksjon
Hvem skulle trodd det? På Genève-utstillingen i 2019 stilte russerne med en ny luksusbil som nesten var for utrolig til å være sann. Nå ser det jommen ut som den er i produksjon.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

I Genève var det to modeller. En schwææær og en enda schwææææærere. Utvilsomt med Rolls-Royce i bakhodet.

På bildene fra fabrikken i Elabuga ser vi foreløpig bare én modell – den minste av de to sedanene vi møtte for litt over to år siden.

Senat heter den, 4,4-liters twin turbo der foran med 598 hestekrefter som leverer via en ni-trinns hel-russisk kasse til alle fire hjulene. Nulltilhundre på 5,7 blir vi lovet.

Den første kom av samlebåndet, med Vladimir Putins hjelp, den 31. mai, og det sies at utleveringene har begynt nå. De har hatt et halvt år på å kjøre fabrikken i gang, det første karosseriet var ferdigsveiset den 23. november i fjor.

Russerne er flinke på bokføring, rart vi ikke fikk klokkeslettet.

Mye av produksjonen skjer ved hjelp av Ford-Sollers-fabrikken og deres mannskap.

I et intervju forteller selskapets CEO Adil Shirinov at den eneste av uttalelsene fra Genève de ikke har klart å holde, er prisen. Der var det snakk om 6-7 millioner rubel. Nå ber de om 18 millioner.

Men tross alt – vekslingskursen på en rubel mot NOK er 0,12. Vi snakker altså om drøyt to millioner kroner. Hvor mye Rolls får du for et slikt beløp tror du?

Han fortalte begeistret at det var mulig å utvide kapasiteten fra 5.000 biler per år til 6.000 uten problemer.

SUV-en hans, som sikkert ikke kommer til å ligge noe etter Cullinan eller Bentayga, er også underveis. Han snakket om såpass mange felles deler at modellene også kunne dele båndet og at det derfor ikke ville ta mer enn 18 måneder før Komendant også var på plass.

Det er i stor grad et statsprosjekt dette her. NAMI, som er et statlig forskningssentrum for bilteknologi, eier 63,5 prosent av det hele. Et investeringsfond fra Gulfen eier 36 prosent og Ford-Sollers er inne med 0,5.

Shirinov regnet med at det hele skulle være nedbetalt slik at man kunne gå break even om syv år.

Jeg kan jo like godt tro på det også, for opprinnelig trodde jeg ikke heller at bilen noensinne skulle se dagens lys.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: